• مطالعه تطبیقی منسوجات دوره صفوی و دوره عثمانی با تکیه بر منسوجات قرن 15 تا 17 موجود در موزه متروپولیتن و موزه ویکتوریا و آلبرت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/07
    • تعداد بازدید: 217
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مطالعه تطبیقی منسوجات دوره صفوی و دوره عثمانی با تکیه بر منسوجات قرن 15 تا 17 موجود در موزه متروپولیتن و موزه ویکتوریا و آلبرت

    هنر پارچه بافی در دوره صفوی پیشرفت چشم گیری داشت. علاقه زیاد پادشاهان صفوی به هنر باعث پیشرفت و دگرگونی درسبک های مختلف هنری شد. در این دوره هنرمندان پارچه باف، با استفاده از دستگاه های دو وردی و چهار وردی در بافت پارچه های زربفت، مخمل، و پارچه های دو رو به نتایج چشم گیری رسیده بودند. در این دوره همکاری نقاشان و نگارگران دربار با نساجان باعث شده بود دقیقاً همان نقشی که نگارگر رسم می کند نساج بر روی پارچه ببافد.

    تاثیر هنر پارچه بافی ایران بر هنر پارچه بافی عثمانی بسیار واضح و مبرهن است. هدف از پژوهش حاضر این است که به تحلیل و بررسی نقش انسان، نقوش گیاهی و حیوانی بر روی منسوجات موجود در موزه متروپولیتن و موزه ویکتوریا و آلبرت مربوط به دوره صفوی و عثمانی پرداخته و شباهت ها و تفاوت ها و میزان تأثیرگذاری این هنر بر کشورهای دیگر، مورد بررسی قرار گیرد. منسوجات موجود دراین دو موزه، زیاد در معرض دید نبوده است و تحقیق و پژوهشی در زمینه این منسوجات که مربوط به دو دوره صفوی و عثمانی، و دراین دو موزه موجود است، تاکنون ملاحظه نشده است.

    تعداد سی قطعه پارچه زربفت و مخمل با نقوش انسانی، گیاهی و حیوانی مربوط به قرن 15 تا 17 میلادی موجود در این دو موزه انتخاب شده و با یکدیگر تطابق داده شده است. بنابراین سؤال اصلی پژوهش حاضر این چنین تبیین می شود. شباهت ها و تفاوت های نقوش موجود بر روی این پارچه های نفیس چیست؟ روش تحقیق دراین پژوهش، تحلیلی- تاریخی، و از نوع کیفی می باشد.

    ابتدا هنر پارچه بافی دوره صفوی و دوره عثمانی مورد بررسی قرار گرفته، سپس تعداد  (30)  پارچه زربفت و مخمل، که در این دو موزه موجود می باشد، با تجزیه و تحلیل تصاویر این پارچه ها، نقوش انسانی، حیوانی، گیاهی و نقوش اسلیمی بر روی این منسوجات مورد بررسی قرار می گیرد. نحوه جمع آوری داده ها به صورت مطالعه اسناد و مدارک مکتوب و به شیوه مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به سایت های معتبر اینترنتی می باشد. نتایج، حاصل در این پژوهش مبین این است که نقوش استفاده شده بر روی پارچه های دوره صفوی از دوره های قبل تأثیر گرفته، و همچنین بر روی کشورهای دیگر و دوره های بعد از خود اثر گذاشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم