• تبیین جایگاه علم دراسه و علم وراثه در حکمت اسلامیِ هنر و معماری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/13
    • تعداد بازدید: 155
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تبیین جایگاه علم دراسه و علم وراثه در حکمت اسلامیِ هنر و معماری

    براساس مطالعات، یکی از دلایل بحران های معماری امروز، کمبود مبانی نظریست، بنابراین پرداختن به وجوه مختلف حکمت اسلامی، برای شناسایی اصولِ بکارگرفته شده در آثار هنری و معماری ضروری به نظر می رسد. یکی از اصول موثر در هویت جوامع اسلامی، بکارگیری علوم مختلف در جامعه است، از جمله این علوم می توان از «علم دراسه» و « علم وارثه » نام برد.

    هدف این پژوهش تبیین تاثیر علوم مذکور بر حکمت اسلامیِ هنر و معماری است. روش تحقیق این پژوهش ماهیتی کیفی دارد: در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوا، تعاریف علم دراسه و علم وراثه ارائه شده و سپس با استفاده از روش استدلال منطقی، نقش آنها در ارتباط هنرمند-اثرهنری-مخاطب و پاسخگویی به نیازهای انسان در بستر معماری آثار استنتاج می گردد.

    براساس نتایج پژوهش علم دراسه به علمی گفته می شود که از طریق دروس و آموزش های مختلف « تحصیل » می گردد، اما علم وراثه علمی است که از راه تزکیه، مراقبه و تهذیب نفس « حاصل »می شود، علم دراسه متأثراز شرایط زمان و مکان بوده و بستر پاسخگویی به نیازهای نباتی، حیوانی و عقلانی انسان ها را فراهم می آورد، در مقابل علم وراثه موثر بر مبانی نظری هنرمند است، و در صورتی که تجلی در آثار هنری و معماری، تاثیر به سزایی در بسترسازی فضای معماری برای پاسخگویی به نیازهای روحانی و الهی مخاطبان خواهد داشت و می توان گفت که تحصیل علم دراسه و حصول علم وراثه در هنرمند معمار باعث پایداری، ماندگاری و جاودانگی اثر معماری می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها