• بررسی چگونگی برانگیزش خلاقیت کودکان در طراحی فضاهای بازی با تأکید بر رابطه " خلاقیت" و " طبیعت گرایی"

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/13
    • تعداد بازدید: 237
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی چگونگی برانگیزش خلاقیت کودکان در طراحی فضاهای بازی با تأکید بر رابطه " خلاقیت" و " طبیعت گرایی"

    جامعه امروز برای انجام فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور به تربیت کودکان خلاق نیاز دارد. یکی از عوامل پرورش این امر فراهم آوردن محیطی مناسب برای بازی است. از طرفی تأثیر محیط های طبیعی بر ذهن و روان کودکان، از مهمترین مسائلی است که توجه محققان را به خود جلب کرده است. به خصوص با افزایش شهرها و صنعتی شدن جهان این محیط ها و ویژگی هایشان بیش ازپیش موردتوجه روانشناسان به عنوان عاملی مؤثر در جهت شکل گیری شخصیت کودکان و افزایش سلامت جسمی و روحی آنان قرارگرفته است.

    در این راستا می توان به تأثیری که طبیعت و ویژگی های آن بر شکوفایی خلاقیت کودکان در فضاهای بازی دارد، اشاره نمود. هدف از مطالعه حاضر مروری است بر شناخت ویژگی های محیط های طبیعی که بر خلاقیت کودکان مؤثر می باشند و بهره گیری از آن ها به عنوان الگو در جهت طراحی فضاهای بازی؛ با طرح این پرسش که راهکارهای طراحی در فضاهای بازی کودکان به منظور شکوفایی خلاقیت آنان با الگوبرداری از ویژگی های محیط های طبیعی چیست؟

    در این نوشتار با استناد به منابع مکتوب به روش کتابخانه ای ابتدا با مروری اجمالی به مفهوم خلاقیت و محیط کودکان، نقش طبیعت در فضاهای معماری بر رشد خلاقیت آنان را موردبررسی قرار داده است. نتایج حاصل حاکی از آن است که نقش آفرینی طبیعت با حضور فضای سبز، آب و بهره گیری مناسب از نور ازجمله راهکارهایی هستند که به طور معناداری موجب برانگیزش خلاقیت کودکان در فضاهای بازی می شوند. همچنین در ادامه می توان بر اساس این مؤلفه ها می توان راهکارهایی را در طراحی فضاهای بازی برای کودکان در جهت شکوفایی خلاقیت آنان با تأکید بر طبیعت گرایی ارائه داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها