• بررسی علل ضعیف بودن مهارت خواندن در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان صومعه سرا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/21
    • تعداد بازدید: 118
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی علل ضعیف بودن مهارت خواندن در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان صومعه سرا

    هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان صومعه سرا از نظر مسائل، مشکلات خواندن و یادگیری، کیفیت شیوه های تدریس و تأثیر آن بر توان مطالعه و یادگیری دانش آموزان، بررسی نوع سبک و راهبرد یادگیری دانش آموزان در خواندن و مطالعه و انجام تکالیف درسی و عوامل تهدیدکننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. تحقیق درباره هوش هیجانی و ارتباط بین راهبرد مطالعه و هوش دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنان مورد دقت نظر قرار گرفته است جامعه پژوهش دبیرستان های پسرانه شهرستان صومعه سرا را شامل می شود این پژوهش از نوع توصیفی و روش زمینه یابی می باشد داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه به دست آمده اند.

    پس از جمع آوری پرسشنامه های تکمیل شده توسط دبیران محترم و دانش آموزان از حوزه های مربوط به شیوه های تدریس و راهبرد های مطالعه و خواندن و هوش هیجانی، این داده ها از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد و نتایج بدست آمده بصورت جداول و نمودار ترسیم گردید از طریق آزمون مجذور k و ماحصل آن در آخر هر جدول که مربوط به حوزه خاص جهت تأیید یا رد فرضیه انجام گرفته مشخص گردید. همچنین در مورد راهبرد های مطلوب یادگیری و راهبرد های نامطلوب یادگیری ( براساس امتیاز کسب شده از پاسخ پرسشنامه) و معدل تحصیلی آنان مقایسه انجام گرفت و در بحث هوش هیجانی نیز مقایسه بین امتیاز حاصل از هوش هیجانی و معدل تحصیلی دانش آموزان به عمل آمده است.

    نتایج بدست آمده نشان می دهد که ضعیف بودن مهارت خواندن و یادگیری دانش آموزان بر طبق فرضیه پیش بینی شده به دلیل اشکال در شیوه های تدریس مبنی بر تأکید معلمان به حفظ معلومات کتابی و کم توجهی به خلاقیت و باز تولید فکری دانش آموزان، فقر آگاهی از راهبردهای صحیح مطالعه و یادگیری مورد تأیید است و هوش هیجانی از عوامل اثرگذار بر مهارت مطالعه و میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد و پیشنهاداتی برای رفع نواقص مکشوفه مطرح گردید که به شرح ذیل است:

    1- در انتخاب معلم و کیفیت آموزش معلم برنامه ریزی اصولی انجام گیرد. 2- در دوره های ضمن خدمت الگوها و متدهای نوین آموزشی، تربیتی به معلمان ارائه گردد. 3- ساعتی را در برنامه های درسی مدارس با عنوان آشنایی با راهبردهای صحیح مطالعه و یادگیری اختصاص یابد.4- مسابقات فرهنگی با موضوع مهارت خواندن و یادگیری دانش آموزان بر پا گردد. 5- توسط دبیران و مشاوران محترم مدارس دانش آموزان ضعیف در امر تحصیل شناسایی و در مورد راهبرد مطالعه و یادگیری آنان تحقیق به عمل آمده و راهنمایی های لازم ارائه گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها