• اثربخشی درمان مبتنی بر واقعیت مجازی بر اضطراب و افسردگی بیمارستانی بیماران قبل از عمل جراحی باز قلب در شهر اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/26
    • تعداد بازدید: 164
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثربخشی درمان مبتنی بر واقعیت مجازی بر اضطراب و افسردگی بیمارستانی بیماران قبل از عمل جراحی باز قلب در شهر اصفهان

    زمینه و هدف: امروزه با افزایش بیماری های قلبی میزان انجام جراحی باز قلب بر روی بیماران مبتلا به بیماری های قلبی افزایش یافته است. اغلب بیماران هنگامی که با جراحی مواجهه می شود، سطوح بالایی از اضطراب ناشی از ترس جراحی و بیهوشی را از خود نشان می دهند. یکی از درمان های مورد استفاده برای کاهش اضطراب و افسردگی بیماران قلبی بستری در بیمارستان، درمان مبتنی بر واقعیت مجازی است که این مطالعه با هدف بررسی تاثیر این شیوه درمانی بر روی اضطراب و افسردگی بیمارستانی بیماران قلبی قبل از عمل جراحی باز قلب صورت گرفته است.

    مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی می باشد. در این مطالعه 30 نفر از بیماران در انتظار عمل جراحی باز قلب در 2 گروه مداخله و کنترل شرکت کردند. در این مطالعه از روش دو سویه کور استفاده شد به این صورت که فردی به جز پژوهشگر اقدام به جمع آوردی داده ها از طریق پرسشنامه نمود و پژوهشگر اطلاعاتی در رابطه با جواب های پرسشنامه بیماران نداشت. بیماران در گروه مداخله در 9 جلسه 15 دقیقه به تماشای فیلم های 360 درجه واقعیت از طریق عینک واقعیت مجازی پرداختند. آزمودنی ها پرسشنامه اضطراب و افسردگی بیمارستانی hads ( زیگمونت و اسنایت، 1۹۸3 ) را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با کمک از نرم افزار spss ورژن 23 تحلیل شدند.

    نتایج: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر واقعیت مجازی بر کاهش اضطراب بیمارستانی و افسردگی بیمارستانی تاثیری معناداری داشت (p<0.001) و تاثیر این درمان در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (p<0.001). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که درمان واقعیت مجازی تاثیر قابل ملاحظه ای بر کاهش اضطراب و افسردگی بیمارستانی بیماران قبل ازعمل جراحی باز قلب داشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها