همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه میزان سرب، هشت هیدروکسی دی گوانین و مالون دی آلدئید موجود در سرم افراد معتاد نسبت به افراد معمولی در شهر زاهدان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/26
    • تعداد بازدید: 157
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقایسه میزان سرب، هشت هیدروکسی دی گوانین و مالون دی آلدئید موجود در سرم افراد معتاد نسبت به افراد معمولی در شهر زاهدان

    امروزه افزایش مصرف مواد مخدر، نگرانی روز افزونی را برای تمامی جوامع به دنبال دارد. مسئله وابستگی به مواد و مصرف آن به یک معضل اجتماعی- درمانی تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان سرب، هشت هیدروکسی دی گوانین و مالون دی آلدئید موجود در سرم خون معتادان و افراد عادی بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه مورد-شاهدی است که به صورت مقطعی انجام شده است. بدین منظور نمونه ای متشکل از 50 نفر از افراد معتاد و عادی به روش در دسترس انتخاب شدند.

    سپس به صورت تصادفی در دو گروه افراد معتاد و افراد عادی قرار گرفتند. به منظور اندازه گیری میزان سرب از روش طیف سنجی جذب اتمی و برای اندازه گیری میزان هشت هیدروکسی دی گوانین و مالون دی آلدئید نیز از روش کیت آلایزا استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش آزمون تی نمونه های مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان سرب موجود در سرم خون زنان و مردان معتاد بیشتر از سطح نرمال در زنان و مردان عادی است ( 0.001 ). در حالی که بین میزان هشت هیدروکسی دی گوانین و مالون دی آلدئید در خون زنان و مردان معتاد و خون زنان و مردان عادی تفاوت معناداری حاصل نشد. در این مطالعه نشان داده شد که سطح سرب خون در معتادان به طور معنیداری بالاتر از گروه افراد عادی است. بنابراین غربالگری غلظت سرب خون در معتادان به ویژه در موارد با علائم غیر اختصاصی مفید خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها