همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تأثیر حجامت مرطوب بر سطوح چربی های خون بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/26
    • تعداد بازدید: 164
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تأثیر حجامت مرطوب بر سطوح چربی های خون بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

    زمینه و هدف : بیماری های کبد یکی از علل ناخوشی، مرگ و میر و افزایش هزینه های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود و تلاش جهانی برای محدود کردن آن ها آغاز شده است. به دلیل افزایش عوارض و اثربخشی محدود داروها در درمان قطعی بیماری های کبدی، استفاده از طب سنتی مخصوصاً حجامت به طور فزاینده ای به عنوان یکی از روش های درمانی گسترش یافته است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر حجامت مرطوب بر سطوح چربی های خون بیماران مبتلا به کبد چرب انجام شد.

    روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروهه است که در آن بیماران با نمونه گیری هدفمند از جامعه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تخصیص یافتند. اطلاعات با استفاده از فرم مشخصات فردی و چک لیست ارزیابی وضعیت چربی های خون جمع آوری شد. بررسی چربی های خون یک بار قبل و بعد از مداخله انجام شد. دو نوبت حجامت در گروه آزمون انجام و یک ماه بعد از آخرین نوبت بررسی لیپیدهای خون انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 و آزمون های آماری تی مستقل و زوجی تحلیل گردید.

    یافته ها: بین تغییرات میانگین چربی های خون قبل و بعد از مداخله در بیماران تفاوت معنی داری وجود داشت (  p = 0.000)، همچنین نتایج نشان داد که درجه کبد چرب قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون نیز تغییر کرده است. نتیجه گیری: حجامت به عنوان یک روش مکمل برای بهبود چربی های خون و درجه کبد چرب در بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است و می توان از آن به عنوان یک روش درمانی برای کاهش ریسک فاکتورهای این بیماری استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها