اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی اثر سینرژیستی عصاره آبی گیاهان گزنه، دم اسب، خارخاسک و کرفس کوهی در قالب عرق جمیل، بر روی عفونت های شایع دستگاه ادراری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/26
    • تعداد بازدید: 135
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی اثر سینرژیستی عصاره آبی گیاهان گزنه، دم اسب، خارخاسک و کرفس کوهی در قالب عرق جمیل، بر روی عفونت های شایع دستگاه ادراری

    بالا رفتن تقاضا برای داروهای گیاهی سبب افزایش استفاده از داروها، عرقیات و دمنوش های گیاهی با خواص درمانی شده است که برخی از آن ها فاقد داده ی علمی معتبر برای اثبات یا رد خواص مطرح شده هستند. در همین راستا، در مطالعه ی حاضر تلاش شد تا صحت خاصیت ضدعفونی کنندگی مجاری ادراری نسبت داده شده برای عرق جمیل (متشکل از چهار گیاه گزنه، دم اسب، خارخاسک و کرفس کوهی) بر روی عفونت های شایع دستگاه ادراری ایزوله شده از بیماران بررسی گردد.

    برای این منظور، نمونه های ادرار میانه بیماران دارای علامت عفونت ادراری جدا و با تست های بیوشیمیایی مرسوم تعیین سویه شد. بعد از تعیین الگوی مقاومت میکروبی با تست آنتی بیوگرام، خواص ضدباکتریایی رقت های مختلف عرق جمیل ( x/2 ، x/4 ، x/8 ، x/16 ، x/32 ، x/64 ، x/128 ، x/256 و x/512 ) بر روی باکتری های ایزوله شده با تست micro-dilution broth تعیین گردید. براساس نتایج تست های بیوشیمیایی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، باکتری های اشرشیاکلی، کلبسیلا پنومونیه، استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس ائروژینوزا ایزوله شدند و تاثیر رقت های عرق جمیل روی آنها تعیین گردید.

    در رقت های موردمطالعه، عرق جمیل توانست به صورت وابسته به غلظت سبب مهار رشد هم باکتری های گرم مثبت و هم گرم منفی گردد و در برخی رقت ها حتی آن را به زیر 50 درصد برساند ( p˂ 0.05 ). یافته های این مطالعه نشان می دهد که اثر سینرژیستی عصاره های آبی گیاهان گزنه، دم اسب، خارخاسک و کرفس کوهی در قالب عرق جمیل می تواند سبب مهار رشد باکتری های مولد عفونت ادراری گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم