اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی اثر آپامین بر جمعیت سلول های t خاطره ای در مدل حیوانی بیماری مالتیپل اسکلروزیس القاشده به روش eae

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/26
    • تعداد بازدید: 194
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی اثر آپامین بر جمعیت سلول های t خاطره ای در مدل حیوانی بیماری مالتیپل اسکلروزیس القاشده به روش eae

    مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری دمیلینه کننده سیستم عصبی مرکزی است که با تظاهرات خودایمنی همراه است.این مطالعه به بررسی اثرات آپامین بر روی جمعیت سلول های t فعال در مدل بیماری ام اس می پردازد. در این مطالعه تعداد 30 موش تحت القای eae قرارگرفته و به صورت تصادفی در 5 گروه تقسیم می گردند. 3 گروه دریافت کننده آپامین با دوزهای μg/kg 10،50 و 100 بوده، گروه چهارم میزان mg/kg 1 دگزامتازون دریافت نموده و گروه پنجم میزان برابری از حامل دارو (نمک بافر فسفات استریل) دریافت کرده است.

    هرهفته میزان سلولهای +cd4 و سلول های خاطره ای خون محیطی با روش فلوسایتومتری مورد ارزیابی قرر گرفته و همچنین میزان نفوذ +cd4 و +cd8 در مغز با روش ایمنوهیستوشیمیایی اندازه گیری شده است. نتایج نشان داده است که گروه دریافت کننده آپامین با دوز μg/kg50 در مقایسه با گروه دریافت کننده آپامن با دوز μg/kg 100 امتیاز نورولوژِیکال و شدت بیماری کمتری را نشان داده (p<0.014) همچنین سلول های خاطره ای خون محیطی -cd4+,cd44+,cd62l درگروه های دریافت کننده آپامین افزایش می یابند.

    در رابطه با نفوذ سلولهای +cd8 کاهش قابل توجهی در گروه دریافت کنده آپامین با دوز μg/kg 50 در مقایسه با گروه کنترل مشاهده گردید(p<0.002). این نتایج نشان می دهد که دوز μg/kg 50 درمان موثری در طی دو هفته بوده است چراکه هم علایم بیماری و هم میزان نفوذ سلول های +cd8 به مغز را کاهش داده است علاوه براین افزایش تراکم میلین و کاهش جریان سلول های خاطره ای با مارکر -cd4+,cd44+,cd62l در این گروه مشاهده گردیده است. بنابراین نتایج حاکی از آن است که آپامین نقش حیاتی در تنظیم سیستم ایمنی و کاهش عوارض بیماری خودایمنی ام اس ایفا می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها