• بررسی تاثیر حکایات آموزنده سعدی در رشد و تربیت فرزند

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/11/30
    • تعداد بازدید: 107
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تاثیر حکایات آموزنده سعدی در رشد و تربیت فرزند

    در جهان اسلام و جامعه ما بزرگانی پا به عرصه وجود گذاشته و دارای نظریات بلندی در تعلیم و تربیت و اخلاق بوده اند، که تحقیق و بررسی دیدگاه های آنها درباره تربیت اخلاقی می تواند ما را در ایفای وظیفه خود یاری دهد، سعدی شاعر ، ادیب، و نویسنده نامدار ایرانی از آن جمله است، آشنایی سعدی با فرهنگ و معارف اسلامی رنگ و معنایی خاص به آثار خود بخشیده، لذا سعدی مانند یک جامعه شناس به تحلیل رفتار اجتماعی انسان می پردازد،  هدف اصلی این تحقیق بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر شیخ اجل سعدی اســت.

    نتیجه و هدف تحقیق ما مشخص می کند که در سخنان ســعدی؛ ترغیب و تشویق به فضایل و کمالات اخلاقی و دوری و اجتناب از رذائل اخلاقی به طور فراوان دیده می شود. اگر افراد مطابق با روش هایی که او در تربیت اخلاقی توصیه کرده است، عمل نمایند و پرورش یابند به سوی کمال رهنمون خواهند شد. علل تمایل ما به انجام و پیگیری این تحقیق با توجه به نقش و جایگاه معلمی این بود که مقوله تربیت کودک و دانش آموز امروز فقط محدود به خانواده نیست، لذا اگاهی و توانمندی معلمین مقاطع ابتدایی از این اصول و گام ها در پیشبرد کار و فعالیت شان می تواند بسیار مفید و اثر گذار باشد و انها را در شناخت اخلاقیات کودک و نحوه برخورد با آنها را اشنا می کند.

    بدین منظور بنده هم با شیوه های گوناگونی و متنوعی چون مطالعه و جست و جو در منابع مختلفی چون آثار گرانقدر سعدی، کتب نقل ها حکایات کوتاه و آموزنده شیخ اجل، عناصر مدینه فاضله در نظام اموزش و پرورش، کمک گیری از منابع مختلفی چون مقاله، کتاب سایت های اینترنت و....این تحقیق و مقاله را تدوین و گرد آوری نمودم، لذا هسته طرح، و روش کارم بیشتر بر حول حکایات آموزنده سعدی در بوستان وگلستان استوار است. امید است که مورد تایید و توجه واقع گردد. لذا در کل دستاوردها و یافته های اصلی که از تحریر این مقاله نصیبم گشت این بود که علاوه بر لذت کار گروهی و همکاری بین دانشجویی در ایام مجازی و فراغت کرونا، علم و بینش ام نیز تا حدود قابل توجهی راجع به مسئله تربیت کودک دگرگون گشت و دانستم که تنبیه و تشویق به موقع همان انذار و تبشیر و دیگر جنبه های تعلیم و تربیت فرزند هر یک اگر به موقع و در جایگاه مناسب خود به وقوع بپویندد مثمر ثمر واقع خواهد شد و دیگر جنبه های مختلف که نسبت که آنها  با سیر در اثار سعدی اگاهی یافتم.

    اما از مهم ترین نتایج و پیامد های این پروژه گروهی این که؛ یافته های بنده می تواند در جنبه های فرهنگی تربیتی مورد استفاده قرار گیرد؛ یعنی این که بتوان از نتایج یافته هایی که از بوستان و گلستان سعدی استخراج و استنباط  کردم کتاب آموزشی برای راهنمایی اولیای فرزندان و مربیان تربیتی تالیف نمود که با مطالعه آن بتوانند با کودک انسانی که در آغاز راه بسیار قابل انعطاف و تربیت پذیر است دقیق و آگاهانه برخورد و تعامل داشته باشند تا زمینه های رشد و تعالی کودک به وقوع پیوندد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها