• بررسی وضعیت استرس شغلی معلمان و ارتباط آن با برخی از مشخصات فردی در شرایط بحران کرونا

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/01
    • تعداد بازدید: 139
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی وضعیت استرس شغلی معلمان و ارتباط آن با برخی از مشخصات فردی در شرایط بحران کرونا

    کووید-19 همه سازمان ها را به شدت متزلزل کرده و یک محیط پیچیده و چالش برانگیز و استرس زا برای کارکنان و مدیران ایجاد کرده است. مدیران و متخصصان مدیریت منابع انسانی برای تضمین تداوم سازمان و کمک به کارکنان برای مدیریت این بحران هولناک نیاز به یافتن راه حل های هوشمندانه دارند. ارتقای بهداشت روانی محیط کار به عنوان یکی از بارزترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی در سازمان ها محسوب می شود.

    در این شرایط بحرانی، از مهم ترین موضوعات کلیدی بهداشت روانی که می بایست مورد توجه مدیریت منابع انسانی سازمان ها قرار گیرد، مدیریت استرس شغلی است. بررسی و ارزیابی استرس هم در زمینه سلامت و بهداشت روانی و هم در بررسی عملکرد منابع انسانی دارای اهمیت بسزایی است. در این راستا، این پژوهش سعی بر آن دارد که وضعیت استرس شغلی معلمان بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه در شرایط بحران کرونا مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

    روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای-میدانی است. در راستای اهداف پژوهش، جهت بررسی مسأله تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میزان کلی استرس در بین معلمان از میزان متوسط کمتر می باشد. همچنین یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که اختلاف فاحشی بین استرس شغلی معلمان و مدیران مدارس وجود داشته، به طوری که استرس معلمان از استرس مدیران بیشتر می باشد. علاوه بر این، اختلاف معنادار بین استرس معلمان زن و معلمان مرد نیز مورد تأیید قرار گرفت. نتایج دیگر این مطالعه نیز نشان می دهد که میزان استرس معلمان پیمانی از سطح استرس معلمان رسمی بیشتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها