• چگونه توانستم از طریق آموزش مهارت های آگاهی واج شناختی بر سرعت خواندن و درک مطلب دانش آموزان کلاس خود مؤثر باشم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/02
    • تعداد بازدید: 111
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم از طریق آموزش مهارت های آگاهی واج شناختی بر سرعت خواندن و درک مطلب دانش آموزان کلاس خود مؤثر باشم

    پژوهش حاضر در سال تحصیلی 98-97 با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت های آگاهی واج شناختی بر سرعت خواندن و درک مطلب دانش آموزان و با درنظر گرفتن 37 نفر از دانش ‏آموزان دبستان شهدای بالو از مدارس ناحیه 2 ارومیه، در پایه پنجم و به صورت فردی انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش در عمل(اقدام پژوهی) بوده، بر این اساس سؤال اصلی اقدام‏ پژوهی حاضر این بود که چگونه می ‏توان سرعت خواندن و درک مطلب دانش ‏آموزان را با مداخله آموزشی بالا برد؟

    برای پاسخ دادن به سؤال اصلی در ابتدا به بررسی وضعیت موجود و مصاحبه با دانش ‏آموزان، همکاران، والدین و بررسی کارنامه‏ های سال قبل پرداخته شد. بررسی ‏های اولیه نشان داد که وضعیت سرعت خواندن و درک مطلب دانش‏ آموزان در وضعیت مناسبی قرار ندارد. با بررسی مبانی نظری تحقیق و پیشینه ‏ی تجربی به استفاده از آموزش ‏های آگاهی واج شناختی دستجردی و سلیمانی (1389) اعتماد شد. با استفاده از  طرح پژوهشی شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی، مداخله آموزشی در کلاس درس اجرا شد.

    سپس آموزش آگاهی واج شناختی به مدت 10 جلسه برای دانش ‏آموزان ارائه شد. برای گردآوری اطلاعات از آزمون متن های خواندن، آزمون درک مطلب و آزمون سرعت خواندن استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش واج ‏شناختی، مهارت های آگاهی واج شناختی دانش آموزان را افزایش داد و باعث افزایش سرعت خواندن و درک مطلب دانش آموزان شد. با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت آموزش آگاهی واج شناختی باعث بهبود سرعت خواندن و درک مطلب دانش آموزان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها