• چگونه توانستیم روخوانی دانش آموز پایه ی دوم، یگانه، را تقویت کنیم؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/03
    • تعداد بازدید: 134
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستیم روخوانی دانش آموز پایه ی دوم، یگانه، را تقویت کنیم؟

    با توجّه به اهمیت خواندن در زندگی امروز و ارتباط آن با سایر جنبه های تحصیلی و رفتاری دانش آموزان، هدف پژوهش حاضر، ارائه ی راهکارهایی جهت تقویت روخوانی دانش آموز پایه ی دوم دبستان می باشد. آزمودنی پژوهش، یک نفر، دانش آموز کلاس دوم ابتدایی شهرستان سمیرم به نام یگانه سلمانیان سمیرمی می باشد. پس از ارزیابی های اولیه و استفاده از جدول نوسمن متوجّه شدیم که او با مسائلی روبه رو است.

    بنابراین سؤالات پژوهش عبارتند از: 1) چگونه توانستیم مشکل تلفّظ برخی حروف را در دانش آموزمان بهبود بخشیم؟، 2) چگونه توانستیم مشکل تشخیص بعضی حروف مشابه را در دانش آموزمان بهبود بخشیم؟، 3) چگونه توانستیم مشکل تشخیص بعضی کلمات پیچیده و طولانی و ترکیب آن ها را در دانش آموزمان بهبود بخشیم؟ و 4) چگونه توانستیم هنگام برخورد با مشکل در روان خوانی اعتماد به نفس دانش آموزمان را بهبود بخشیم؟؛ لذا پس از مشورت و نظر خواهی با همکاران و مطالعه ی دقیق مقاله ها و کتاب هایی در این زمینه تصمیم گرفتیم با به کارگیری راهکارهایی مانند: استفاده از تکنیک های جلب مشارکت و همکاری والدین، استفاده از تقویت کننده ی مثبت و تقویت انگیزه و استفاده از روش های تدریس فعال روخوانی دانش آموز را تقویت نماییم.

    با برقراری ارتباط صمیمانه با دانش آموز و انجام راهکارها بیشتر به صورت عملکردی و بازی طی 14 جلسه ی 45 دقیقه ای به صورت حضوری در زمینه های صداکشی کلمات چندبخشی، ترکیب حروف با یکدیگر و ساختن کلمه های پیچیده و نیز سرعت خواندن پیشرفت خوبی حاصل شد. همچنین یگانه اعتماد به نفس بیشتری در خواندن به دست آورد. با همه ی تلاش ها و پیشرفت های قابل ملاحظه ی یگانه در زمینه ی روخوانی تمرین بیشتری در جهت تقویت در بحث شنیداری لازم است تا به طور کامل این مشکل نیز مرتفع گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها