• نقش واسطه عزت نفس در رابطه کمال گرایی و اختلال وسواس فکری عملی در زنان دارای اختلال وسواسی شهر سمنان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/04
    • تعداد بازدید: 218
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    نقش واسطه عزت نفس در رابطه کمال‌گرایی و اختلال وسواس فکری عملی در زنان دارای اختلال وسواسی شهر سمنان

    هدف: هدف پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه عزت نفس در رابطه کمال‌گرایی و اختلال وسواس فکری عملی در زنان دارای اختلال وسواسی شهر سمنان پرداخت. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دارای اختلال وسواس فکری - عملی که دو کلینیک‌های روان‌پزشکی موجود در شهر سمنان دارای پرونده، به حجم 451 بودند که با روش در دسترس و با استفاده از جدول مورگان 207 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.

    داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سیاهه وسواس فکری عملی مادزلی(moci) توسط هاجسون و راچمن (1977)، پرسشنامه چندبعدی کمال گرایی (ام پی اس) هویت و فلت (1991) و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1965) جمع‌آوری و با روش آماری ماتریس همبستگی و معادلات ساختاری با نرم افزار spss-25 و amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج ماتریس همبستگی نشان داد عزت نفس رابطه منفی با اختلال وسواس فکری عملی و کمال گرایی دارد، اما بین کمال گرایی و اختلال وسواسی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد عزت نفس رابطه بین اختلال وسواس فکری عملی با کمال گرایی را واسطه می کند. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه بین متغیرهای مورد پژوهش پیشنهاد می شود برای کاهش اختلال وسواس فکری عملی در زنان، سعی شود عزت نفس این افراد بهبود یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها