• چگونه توانستم سطح بهداشت و سلامت روانی دانش آموزان پایه پنجم دبستان پروین اعتصامی شهرستان فیروزکوه را با برگزاری کلاس های مهارت زندگی بهبود بخشم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/04
    • تعداد بازدید: 104
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم سطح بهداشت و سلامت روانی دانش آموزان پایه پنجم دبستان پروین اعتصامی شهرستان فیروزکوه را با برگزاری کلاس های مهارت زندگی بهبود بخشم

    یکی از نقدهایی که به آموزش و پرورش وارد می شود در مورد مساله پرورش دانش آموزان است. به عقیده کارشناسان، آموزش و پرورش بیش از آن که به دنبال پرورش دانش آموزان باشد، آموزش را مد نظر قرار داده است. آموزش مهارت های زندگی به ارتقاء بهداشت روانی کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف زندگی کمک می کند و از اساسی ترین برنامه های پیشگیرانه در سطح اولیه به شمار می رود. سلامتی بخش اصلی یک زندگی شاد است و مدارس نقش مهمی در آگاه ساختن نوجوانان پیرامون مسائل بهداشتی و سلامتی و آموزش علوم زندگی به آنان دارد. به دلیل این که اکثریت جمعیت کشور ما را کودکان و نوجوانان مدرسه تشکیل می دهند، ضروری است با ایجاد زمینه های مناسب به امر ارتقای بهداشت روانی و سطح سلامت در مدارس پرداخته شود.

    پژوهش حاضر مربوط به این است که چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روش های زندگی، سلامت روحی و روانی دانش آموزان پایه پنجم دبستان پروین اعتصامی شهرستان فیروزکوه را تقویت نمود. جامعه آماری دانش آموزان مدرسه 285 نفر می باشد. برای انجام این پژوهش از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان پروین اعتصامی تعداد 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه (20نفردر هر گروه) آزمایش و کنترل جایگزین شدند.

    گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هرجلسه 45 دقیقه)، طی یک دوره سه ماهه، تحت مداخله آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده برای تعیین منبع کنترل درونی و بیرونی دانش آموزان، پرسشنامه منبع کنترل (لونسون) و پرسشنامه مورد استفاده برای تعیین میزان سلامت روان، پرسشنامه سلامت عمومی کلدبرگ بود و پس از پایان کلاس ها مجدداً آزمون سلامت عمومی کلدبرگ از دانش آموزان پایه مورد نظر انجام گرفت. نتایج حاصل از بررسی های پس آزمون و پیش آزمون نشان دهنده تاثیر مثبت آموزش مهارت های زندگی بر تقویت سلامت روان دانش آموزان بود از نتایج پژوهش می توان در جهت تقویت سلامت روان دانش آموزان در سنین نوجوانی و جوانی در مدارس استفاده نمود و آن را در جامعه نهادینه نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها