• مقایسه ذهن آگاهی، نظم جویی هیجانی و پرخاشگری بین نوجوانان عادی و بیش فعال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/05
    • تعداد بازدید: 114
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقایسه ذهن آگاهی، نظم جویی هیجانی و پرخاشگری بین نوجوانان عادی و بیش فعال

    زمینه و هدف: ذهن آگاهی، نظم جویی هیجانی و پرخاشگری از عوامل تأثیرگذار در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی هستند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ذهن آگاهی، نظم جویی هیجانی و پرخاشگری بین نوجوانان عادی و بیش فعال در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی و عادی بود. روش کار: روش پژوهش از نوع پس رویدادی (علی- مقایسه ای) و جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به بیش فعالی بودند که در سال 98 به مراکز یا کلینیک های تخصصی روان پزشکی و روان شناسی مشهد مراجعه کردندو کلیه دانش آموزان دبیرستانی عادی که در سال تحصیلی 98 مشغول به تحصیل هستند.

    روش نمونه گیری مرحله ای و خوشه ای بدون توجه به سهمیه (نمونه گیری سهمی) می باشد که به صورت اتفاقی و در دسترس، دانش آموزانی برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. نمونه آماری از فرمول تاباخنیک وفیدل استفاده شد که با توجه  به این فرمولn=(50+8m) وm  با توجه به دو متغیر پیش بین حجم نمونه برای هر گروه حدود 66نفرمی شود، در نتیجه با در نظر گرفتن احتمال افت آزمودنی و همچنین وجود اعتبار بیرونی بالا، برای هر یک از زیر گروه از نوجوانان مبتلا به بیش فعالی و به هنجار، 70نفر به عنوان نمونه ملاک انتخاب شدند.

    بدین منظور70 دانش آموز دارای نشانه بیش فعالی که به کلینیک های شهر مشهد معرفی شده و توسط روانپزشک کودک ونوجوان این اختلال بیش فعالی محرز گردیده و 70 دانش آموز عادی از دبیرستان های مشهد که نشانه بیش فعالی  را ندارند را به عنوان نمونه گواه انتخاب کرده و سپس تست پرخاشگری باس، نظم جویی هیجانی و ذهن آگاهی را بر روی آن دو گروه اجرا می گردد.

    برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف، آزمون  t برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی، نظم جویی هیجان و پرخاشگری نوجوانان بیش فعال و عادی (0.001>p)تفاوت معناداری وجود دارد و می توان نتیجه گرفت که نوجوانان مبتلا به بیش فعال در مقایسه با نوجوانان عادی در مولفه های ذهن آگاهی، نظم جویی هیجانی و پرخاشگری بیشتر از راهبردهای غیرانطباقی و منفی استفاده می کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها