• تأثیر روش آموزش مستقیم (دیستار) برای اصلاح ریاضی دانش آموزان با اختلالات یادگیری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/05
    • تعداد بازدید: 311
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تأثیر روش آموزش مستقیم (دیستار) برای اصلاح ریاضی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری

    بسیاری از پژوهش‌ها اثربخشی روش آموزش مستقیم را در زمینه های مختلف درسی نشان داده‌اند. مشخصه اصلی این روش تأکید بر آموزش کاملاً مستقیم، زنجیره‌وار با گام‌های سریع و تجربیات عینی است که توسط معلم آموزش داده می‌شود. روش آموزش مستقیم به‌ معنی شکستن تکلیف پیچیده به اجزا و مولفه‌های تشکیل‌دهنده آن، آموزش و سازمان‌دهنی این مولفه‌ها می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش مستقیم (دیستار) بر اصلاح ریاضی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری می‌باشد.

    در پژوهش حاضر از طرح پژوهشی تک آزمودنی a-b با مرحله پیگیری استفاده شد. به منظور دستیابی به هدف؛ پژوهشگران سه نفر از دانش‌آموزان شهرستان زنجان در محدوده سنی هشت تا ده سال را انتخاب کردند. برای سنجش متغیرها از مقیاس‌ هوش وکسلر کودکان برای تعیین بهره هوشی کودکان و مشخص کردن دانش‌آموزانی که دارای اختلالات یادگیری بودند، استفاده شد و از آزمون معلم‌ساخته برای سنجش رفتارهای ورودی دانش‌آموزان در ریاضی به‌عنوان ترسیم خط پایه استفاده شد.

    آزمون معلم‌ساخته به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد و مرحله پیگیری به‌ترتیب پس از گذشت 14، 21، 25 روز اجرا گردید و نمرات هر سه مرحله روی نمودار ثبت و منحنی آن رسم گردید. نتایج نشان داد که هر سه آزمودنی در مرحله مداخله عمل آزمایشی نسبت به خط پایه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را نشان دادند و در مرحله پیگیری نیز میزان نسبتاً بالایی از یادگیری را حفظ کردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها