• چگونه توانستم روخوانی و روانخوانی دانش آموزان کلاس پنجم را تقویت و آنها را به قرآن علاقه مند کنم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/09
    • تعداد بازدید: 485
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم روخوانی و روانخوانی دانش آموزان کلاس پنجم را تقویت و آنها را به قرآن علاقه مند کنم

    پژوهش حاضر در سال تحصیلی 1400-1399در پایه پنجم، دبستان حضرت زینب "س" واقع در منطقه ۴ آموزش و پرورش" شهر تهران" و با فراوانی ۳۴ نفر دانش آموز انجام شده است. مسا‌له ی مورد نظر بی علاقگی، بی توجهی، و غیرفعال بودن اغلب دانش‌آموزان یادشده در انجام فعالیتهای درس قران و همین طور عدم میل و رغبت آنها به این درس و مشکلاتی که در روخوانی و روان خوانی درس قران داشتند، باعث عدم انگیزه و بعضا، استرس درزنگ قران شده بود.

    با توجه به اینکه هدف اصلی درس قران در آموزش ابتدایی انس باقران است؛ تعدادی ازدانش آموزان کلاس به دلیل استرس که در روخوانی قران داشتند، کلمات و واژه ها وهمین طور قوائد روخوانی و روان خوانی قران را رعایت نمی کردند. تند تند و بدون توجه می خواندند و بیشتر اوقات به علائمی چون مد، تشدید، ساکن، خصوصا آخر آیات توجه نمی کردند.

    "هدف از انجام این اقدام پژوهی، تقویت و بهبود میزان روخوانی و روان خوانی و خصوصا علاقمندی دانش آموزان پایه پنجم دبستان یاد شده به درس قران و انجام فعالیت های آن در درس موردنظر بوده است". بر این اساس، پژوهشگر با استفاده  از روش های علمی به منظور بررسی داده های لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند: استفاده از نظر مدیر محترم آموزشگاه، معاون آموزشی و پرورشی و همکاران، دانش آموزان و والدین عزیز آن ها، کتاب ها، مجلات، استفاده از اینترنت، و بررسی کارنامه تحصیلی و نظر معلم سال های گذشته خصوصا پایه چهارم و ارزیابی چک لیست دانش آموزان در طول سال تحصیلی  به تجزیه تحلیل آن ها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مساله، ویافتن راه حل های پیشنهادی پرداخت.

    سپس با انتخاب چندین راه حل  و راهکار عملی، از میان راه حل های پیشنهادی، مبادرت ورزید. آنگاه پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای راه حل های انتخابی اقدام نمود. که عبارت بودنداز: ۱-کشیدن یک جدول مشخص جهت ارزشیابی تشخیصی وتکوینی ونوشتن طرح درس ملی مناسب، جهت ارتباط بهتر ومفیدتر و ایجاد مشارکت فعال بین دانش آموزان دردرس قران ۲-ایجاد گروه بندی فعال درزنگ قران ودادن مسئولیت به دانش آموز، جهت علاقمندی بیشتر آن ها به روخوانی وتقویت روان خوانی قران ۳-بامشورت مدیرمدرسه نمازخانه  باکمک دانش آموزان تزئین وکلاس قران درآنجا برگزارشود، تاکلاس قران به جهت معنویت و آرامشی که دارد باکلاس های دیگر متفاوت باشد.۴-استشمام رایحه خوش هنگام شروع کلاس قران و استفاده از نشانگر مخصوص که خوددانش اموز زنگ هنر درست کرده است.

    (تلفیق درس هنر و قران) جهت علاقمندی دانش آموز به درس قران راهکار دیگر بود. ۵-تقویت حافظه دیداری وشنیداری دانش اموز، جهت دقت و تمرکز بیشتر در روخوانی قران و علاقمندی آن ها به درس قران ۵-دعوت ازقاریان قران دانش آموزی که صوت زیبا دارند، برای جذب بیشتر قران راه انتخابی دیگربود. ۶-استفاده ازاستیکرهای زیبا، تاج گل موردعلاقه دانش آموز جهت جذب بیشتر و تقویت روخوانی قران۷-خواندن قران روزانه درمنزل و گرفتن فیلم یا صوت و ارسال آن برای آموزگارکلاس جهت پخش درکلاس برای تقویت روخوانی قران۸-برگزاری جشن قران همراه با اهداء جایزه، جهت تشویق فراگیران کلاس به روخوانی قرآن بود.

    لازم به ذکراست، پس ازاجرای راه حل های فوق، پژوهشگر موفق گردید، تا روخوانی وروان خوانی قران فراگیران کلاس پنجم نسبت به اوایل سال تحصیلی، به سطح قابل توجهی درپایان سال تحصیلی برساند. این نتیجه به دست آمد که، استفاده از روش های متنوع تدریس، متناسب باهدف هر درس، ارائه فعالیت های عملکردی به دانش آموزان، باتوجه به تفاوت های فردی، توجه به نیازها و علائق آن ها و تشویق های مناسب و به موقع، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، و پرورش دقت و توجه فراگیران، درقالب فعالیت های هدفمند در افزایش میزان علاقمندی آنان و تقویت روخوانی و روان خوانی قرآن بسیار موثربوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها