• بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی خانواده با ویژگی های شخصیتی دانش آموزان متوسطه شهر ایرانشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/11
    • تعداد بازدید: 95
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی خانواده با ویژگی های شخصیتی دانش آموزان متوسطه شهر ایرانشهر

    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی خانواده با ویژگی های شخصیتی دانش آموزان متوسطه شهر ایرانشهر می‌باشد. روش تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ی متوسطه شهر ایرانشهر که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل هستند که تعداد آنها 17200 نفر است.

    حجم نمونه در این تحقیق 376 نفر می باشد. روش نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه می باشد که پرسشنامه سرمایه اجتماعی خانواده برگرفته از مدل اکبری و همکاران ۱۳۹۳ و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت بر اساس مدل مک کری و کاستا (neo) می باشد.

    روایی پرسشنامه از طریق تأیید خبرگان حاصل شده است و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و ضرائب همگی بالاتر از 0.7 می‌باشند. نتایج نشان می‌دهد، سطح معنی داری رابطه‌ی بین دو متغیر، برابر با 0.01 است. با بررسی روابط والدین با همدیگر می توان دریافت که کمک گرفتن از والدین در حل مشکلات شخصی، صحبت کردن و تعامل با والدین، احساس محبت کردن و صمیمیت از شاخص های اندازه گیری سرمایه اجتماعی خانواده است که با افزایش سرمایه اجتماعی خانواده  ویژگی های شخصیتی دانش آموزان نیز افزایش می یابد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین سرمایه اجتماعی خانواده و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان رابطه وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها