• شناسایی منابع استرس شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و تعیین رابطه آن براساس مؤلفه های هوش هیجانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/11
    • تعداد بازدید: 111
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    شناسایی منابع استرس شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و تعیین رابطه آن براساس مؤلفه های هوش هیجانی

    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی منابع استرس شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و تعیین رابطه آن براساس مؤلفه های هوش هیجانی می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش جامعه ‌آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس علامه امینی و فاطمه الزهرا(س)) استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهد.

    برای نمونه گیری از روش سرشماری یا پوشش کامل استفاده شده که تعداد اعضای نمونه این پژوهش 41 نفر می باشد و از این بین 31 نفرشان مرد و 10 نفر زن است. برای سنجش متغیرهای تحقیق، از دو ابزار پرسشنامه تنیدگی شغلی (hse) و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا و شرینگ استفاده شد.

    برای آزمون فرضیه ها از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش بدین شرح می باشد: مؤلفه نقش بیشترین تأثیر را در استرس (تنیدگی) شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان دارد. بعد از مؤلفه نقش، به ترتیب مؤلفه های کنترل، حمایت همکاران، حمایت مسئولین، تغییرات، تقاضا و ارتباط در استرس (تنیدگی) شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تأثیر دارند.

    بین استرس شغلی و هوش هیجانی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان رابطه معنی دار وجود دارد. از بین مؤلفه های استرس شغلی، مؤلفه تقاضا و ارتباط، همبستگی مثبت و متوسطی را دارا می باشد، البته رابطه بین تقاضا با خودکنترلی و مهارت های اجتماعی و رابطه بین ارتباط با هوشیاری اجتماعی در حد بزرگ می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها