• چگونه توانستم با توجه به اهداف کلان سند تحول بنیادین با تلفیق بازی و یادگیری در شبکه شاد در ترغیب یادگیری دانش آموزانم اثر گذار باشم ؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/14
    • تعداد بازدید: 300
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم با توجه به اهداف کلان سند تحول بنیادین با تلفیق بازی و یادگیری در شبکه شاد در ترغیب یادگیری دانش آموزانم اثر گذار باشم ؟

    هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازی و ارائه راهکارهای تنوع بخشی به محیط های یاددهی ـ ویادگیری در میزان آموزش دروس دوره ابتدایی می باشد که با روش اسنادی و فراتحلیل مطالعات، نگاه ترمیمی و تکنیک ها و بازی هایی که در کلاس اجرا شد انجام یافته  است. یافته ها حاکی از آن است که ایجادبسترهای مناسب و موردنیاز برای یک کلاس درس خوب درجهت کیفیت بخشی وسهل الوصول کردن فرایند یاددهی ـ یادگیری که شامل زیر ساخت های ارتباطی، محتوی مناسب، آموزش های نوین دنیا برای معلمان، تغییر روش های آموزشی و فرهنگ سازی والدین کمک شایانی به این امر می کند.

    راهکارهای تنوع بخشی به محیط های یاددهی ـ یادگیری در آموزش که شامل ایجاد فضای با نشاط آموزشی، ایجاد انگیزه، ستایش اندیشه های مفید و بیان آزاد دانش آموزان، استفاده از وسایل کمک آموزشی مانند دست سازه های دانش آموزی، علاقه به مطالعه، بازیهای فکری، قصه گویی و ... می باشد. دراین تحقیق تلاش کرده ام تا با بررسی علل و عوامل ضعف دانش آموزان وعدم رغبت و میل آنها به مطالعه دروس و ضعف در فرایند یاددهی ـ یادگیری و درک صحیح مطالب درسی ومحدودیت اطلاعات، ضعف دربیان مطالب وفقدان مهارتهای هنری به دنبال راهکارهایی برای رفع آنها باشم.

    با استفاده از روش های نوین و تکنیک های آموزشی بانگاهی ترمیمی و تفکری سیستمی دراین سال تحصیلی( آموزش غیر حضوری) مانند نمایش ـ مسابقه ـ دست ورزی ـ ساخت دست سازه ها و استفاده بهینه از آن، بازی های گوناگون، تشویق مناسب  و به جا تا حدودزیادی مشکلات رابرطرف کرده ودانش آموزان را به کلاس درس ومحیط مدرسه و شبکه آموزشی شاد علاقه مند کرده وعملکرد آنان را در روند یاددهی ـ یادگیری بهبود بخشم به طوری که دراواخر ترم اول ودر فضای شبکه  آموزشی شاد میل ورغبت وانگیزه بیشتری در آنان مشاهده کردم.

    اقدام پژوهی حاضر درسال 1400ـ1399 در دبستان دخترانه دکتر دانشپور تهران با فراوانی 40 دانش آموز درپایه دوم درمنطقه چهار آموزش وپرورش به انجام رسیده است. هدف اصلی این پژوهش ایجاد محیط مناسب برای فعالیتهای  پرثمرتر، ایجاد علاقه مندی بیشتر و بهتر دانش آموزان به درس و تعمیق مفاهیم آموزشی و ایجاد انگیزه و مطالعه ومهارتی و بهبود عملکرد آنان می باشد. باتوجه به موضوع پژوهش موردنظر وشرایط پانادمیک(همه گیری) ویروس کوید 19، از روش اقدام پژوهی (پژوهش در عمل، ابزاری برای تفکر و بهبود حین عمل برای رسیدن به اهداف یادگیری ویاددهی است) که برای انجام آن بهره گرفته شده است.

    برای جمع آوری اطلاعات از ابزار تحلیل، ارسال پیام صوتی، فیلم تصویری، در شبکه شاد، مشاهده و مصاحبه و جلسه بااولیا (غیرحضوری) استفاده شده است. داده های گرد آوری شده با استفاده از سه الگوی شش پرسش (چرا؟، چه وقت؟، چه کسی؟، کجا؟، چه چیزی؟ و چگونه؟)، الگوی ترسیم مفاهیم والگوی تجزیه وتحلیل اطلاعات، تجزیه وتحلیل گردید وراهکارهای خلاقانه ای برای حل مسئله  پیش رو انتخاب گردید.

    پس از اجرای راهکارها نتایج بسیار مثبتی عاید گردید وعلاوه برحل مسائل آموزشی مورد اشاره، شاهد افزایش علاقه مندی هنگام انجام تکالیف درکلاس، فعالیتهای درسی وپژوهشی توأم بالذت همکاری ومشارکت درکارهای گروهی، علاقه مندی به داستان گویی وداستان خوانی، علاقه مندی به کارهای هنری و دست سازه و ... بودم. رشد متوازن فضایل اخلاقی و اجتماعی وکسب مهارت های در دانش آموزان نیز مشاهده می شد.

    سعی نمودم آموزش را در یک فضای لذت بخش و با نشاط توأم با همدلی، هم فکری، بهبود روابط دانش آموزان و ایجاد رویکردهای مهارتی وکارهای گروهی تبدیل کنم. نکته مهم این بود که انگیزه و اعتماد به نفس در دانش آموزان به سطحی رسید که خودشان با ایجاد تفکرو ارائه پیشنهادهای ارزنده و استفاده از تکنیک های مختلف آموزشی بارعایت اصول وقواعد به حل مشکلات درسی وروزمره خودمی پرداختند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها