• چگونه توانستم بی علاقگی دانش آموزان پایه نهم را به درس عربی در کلاس مجازی برطرف کنم؟

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/16
    • تعداد بازدید: 145
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم بی علاقگی دانش آموزان پایه نهم را به درس عربی در کلاس مجازی برطرف کنم؟

    هدف پژوهش حاضر افزایش علاقمندی دانش آموزان به کلاس درس عربی در فضای مجازی است. با توجه به حضور در کلاس های مجازی درس عربی منطقه شیبکوه در برنامه واتساپ و اسکای روم و مشاهده بی علاقگی و عدم داشتن انگیزه و حضور سرکلاس های درس عربی و همچنین عدم مشارکت فعال در فعالیت های کلاسی در بستر مجازی لازم به برسی این مسئله دانستم.

    در ابتدای سال تحصیلی کلاس های درس عربی برای دانش آموزان خوشایند بود بخصوص بیشتر دانش آموزان منطقه به زبان عربی تسلط دارند اما پس از مدتی از مشاهده ی عدم پاسخگویی به فعالیت های کلاسی و عدم مشارکت در کلاس مجازی به گونه ای که در ابتدای کلاس دانش آموزان حضور خود را اعلام می کردند اما پس از مدتی میزان مشارکت و پاسخگویی دانش آموزان کم می شود تقریبا 3 تا 4 نفر در کلاس درس فعالیت می کنند و اگر پایان کلاس حضوروغیاب انجام شود فقط چند نفر معدود حضور خود را در کلاس اعلام می کنند این مسئله من را متحیر کرد که چرا با اینکه به زبان عربی تسلط دارند اما در کلاس حضور کمرنگی دارند؟

    بنا بر این مشاهده تصمیم به بررسی موضوع کردم. این پژوهش با روش مشاهده ی حضور و فعالیت دانش آموزان در کلاس مجازی، ارائه پرسشنامه به دانش آموزان و مصاحبه با دانش آموزان و دبیر عربی صورت گرفت. با توجه به پاسخ دانش آموزان و اطلاعات به دست آمده در جدول، از آنجایی که روش تدریس در حضور و علاقمندی دانش آموزان به کلاس درس نقش اساسی در یادگیری دانش آموزان دارد، می توان یکی از علل عدم علاقمندی دانش آموزان به کلاس درس باشد.

    استدلال من برای علاقمندی دانش آموزان به کلاس مجازی درس عربی استفاده از خلاقیت در کلاس و ساده نشان دادن مطالب آموزشی و رمزگذاری یا بیان داستان مربوط با موضوع برای مطالب سخت داده ها نشان می دهد استفاده از روش های نوین و تغییر روش های سنتی در افزایش علاقمندی و مشارکت دانش آموزان در کلاس نقش بسزایی دارد. با تغییر روش تدریس سنتی و استفاده از روش های نوین در تدریس به بهبود وضعیت دانش آموزان دست یافتیم. و در نهایت به علت نیازی که ما به زبان عربی داریم باید از عربی زبانی، زنده، پویا، سودمند و زیبا بسازیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها