• چگونه توانستم دانش آموزانم را به دروس هدیه و قرآن در کلاس مجازی علاقه مند کنم؟

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/16
    • تعداد بازدید: 112
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم دانش‌آموزانم را به دروس هدیه و قرآن در کلاس مجازی علاقه‌مند کنم؟

    هدف اصلی، ارتقاء علاقه‌مندی دانش‌آموزان به زنگ ‎های دروس هدیه و قرآن و منابع مرتبط با آن و افزایش میزان فعالیت‌های عملکردی(حتی گروهی) آنان در کلاس ‎های مجازی(حضوری به صورت محدود) می ‎باشد. معضل بی‌علاقگی و بی‌توجهی به روخوانی، مطالعه، غیرفعال بودن اغلب دانش‌آموزان در شرکت و انجام فعالیت ‎های عملکردی(روخوانی و...) نسبت به دروس‌ مذکور موجب رضایت‌بخش نبودن فعالیت‌ها و کیفیت کلاس مجازی بوده‌است.

    روش‌های علمی ماخوذ از کتب مرجع بوده و داده‌های مورد نیاز به کمک همکاران و مدیر مدرسه بهروزنژاد و سرگروه آموزشی هدیه و قرآن در شهرستان مراغه، دانش‌آموزان و بررسی کارنامه‌های توصیفی به دست آمده ‌است. پس از اعتباربخشی گروه پژوهش، پژوهش‌گر به تشکیل گروه های (مجازی و حضوری)قرآن و هدیه، کانال خوشبختی، پرواز احادیث، ایجاد کتابخانه مجازی و ایده کتابخوان برتر، تولید محتوا و پخش فیلم، هفت سین قرآنی، رمضان پر برکت و جشن عبادت، کارت های ستاره دار نماز، اذکار و روزه، برگزاری مسابقات، سرود، بازی و نمایش و نوشتن خلاصه داستان و نقاشی درباره‌ی آن‌ها، ایده دفتر خلاقیت و تلفیق دروس هدیه و قرآن با سایر دروس، همنشینی و انس با قرآن، اختصاص پنج دقیقه کلاس به دروس مذکور به ارائه پژوهش توسط دانش‌آموزان، کارت‌ها و اشعار تشویقی قرآنی و از همه مهم‌تر ساختن دست‌سازه‌هایی توسط بچه‎ ها جهت پژوهش و روان‎خوانی قرآن و خط‌بری به‌ صورت گروهی و فردی (ایده فلش قرآن خوان) مبادرت ورزید.

    در نتیجه اجرای برنامه‌های فوق، فراوانی دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت های عملکردی، مطالعه و پژوهش در دروس هدیه و قرآن را از 25% درصد به 75% درصد رسانید. از نتایج تحقیق می‌توان به لزوم اعمال روش‌های متنوع تدریس (خصوصا در آموزش مجازی)، متناسب با اهداف هر درس، ارائه فعالیت‌های عملکردی با توجه به تفاوت‌های فردی، نیازها و علایق و اجرای تشویق‌های مناسب، با نشاط نمودن زنگ‌های قرآن و هدیه، پرورش دقت و اعتماد به نفس در قالب فعالیت‌های خلاق و بازی‌های هدف‌دار اشاره نمود که تاثیر اساسی را در افزایش علاقه‌مندی به فعالیت‌های عملکردی و حتی گروهی(با خانواده و.. در گروه های مجازی کلاس) توسط پژوهش در دروس هدیه و قرآن و ارتباط آن‌ها با زندگی روزمره، مطالعه و دانستن، کاهش بی‎علاقگی و... بدون کمک مستقیم اولیا داشته‌اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها