• ارتباط بین سلامت روان مادران باردار در دوران بارداری، روند زایمان و دوران پورپرال شهر اراک

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/21
    • تعداد بازدید: 247
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    ارتباط بین سلامت روان مادران باردار در دوران بارداری، روند زایمان و دوران پورپرال شهر اراک

    سلامت جسمانی در بارداری حائز اهمیت است از طرفی رسیدگی به بهداشت روان در دوران بارداری، زایمان و دوران پورپرال بسیار مهمتر خواهد بود. اگر مادران دارای سلامت روان باشند به بهترین نحو می توانند با چالش های بارداری و مشکلات پس از آن مواجه شوند در غیراین صورت باید به درمان مشکلات روانی خود و نوزاد بپردازند.

    این مطالعه اهمیت تاثیر ادامه دار سلامت روان مادران در بارداری، روند انجام زایمان و دوران پورپرال نشان می دهد. مطالعه پیش رو به روش توصیفی تحلیلی بر 168 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اراک برای مراقبت های دوران بارداری، زایمان و دوران پروپرال از جهت اختلالات روانی با ابزار پژوهشی پرسشنامه ghq انجام گرفت.

    داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون chi-square و t test تجزیه و تحلیل شدند و عواملی مثل تحصیلات و سن مادران، خواسته بودن بارداری، روابط عاطفی با همسر، وضعیت اقتصادی خانواده، نوع زایمان، تعداد زایمان ها، تعداد فرزندان و جنس نوزاد از عوامل تاثیر گذار بر آسیب پذیری مادران در این پژوهش خواهد بود ( 0.05> p ).

    نتایج بدست آمده از محیط مورد پژوهش نشان می دهد که بیشتر مادران باردار آمادگی های لازم با این دوران را ندارند و با نزدیک شدن به زمان زایمان بروز اختلالات روانی و اضطراب بیشتر از پیش در آنها رخ خواهد داد. 89 نفر از مادران باردار( 59% ) در بررسی وضعیت روانی در بالای خط برش آزمون ghq-28 نمره 24 را دریافت نمودند که نشان از مادران در معرض خطر برای ابتلا به بیماری های روحی و روانی محسوب می شوند ابعاد متفاوت کیفیت زندگی مادران باردار و عوامل روانشناختی و محیطی بر سلامت روان مادران بعد از زایمان تاثیر گذار خواهد بود با شناخت و شناسایی به موقع می توان جلوی بروز این اختلالات در مادران و نوزادان را به حداقل رساند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها