• اثرات ناشی از آلودگی صوتی بر ناباروری و عقیمی کارگران مراجعه کننده به مرکز ناباروری امید خلیج فارس بوشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/22
    • تعداد بازدید: 230
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    اثرات ناشی از آلودگی صوتی بر ناباروری و عقیمی کارگران مراجعه کننده به مرکز ناباروری امید خلیج فارس بوشهر

    مقدمه و هدف: یکی از نگرانی های زیاد متولیان عرصه ی سلامت آلودگی های صوتی می باشد در عرصه ی سلامت نیزعقیمی و ناباروری ناشی از آلودگی صوتی امروزه مورد توجه بسیار زیاد متخصصین می باشد. سر وصدا یکی از عوامل زیان آور محیط زیست و از ناهنجارترین پدیده های غیرقابل اجتناب در محیط کار و زندگی است با توجه به اینکه بوشهر یکی از شهرهایی است که امار ناباروری زیاد است بر آن شدیم تا محیط کارکری و صنعتی را بررسی کنیم.

    روش پژوهش: دو گروه 27 تایی از افراد داوطلب از کارگرانی که بطور مداوم در محیط پر سروصدا با شدت 107،119 دسی بل قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادیم و یک گروه 27 تایی نیز از افراد دیگر در محیطی آرام به سر بردند به عنوان شاهد انتخاب نمودیم. از این افراد به مرکز ناباروری امید خلیج فارس بوشهر ارجاع داده شدند و از انها خونگیری صورت گرفت و میزان هورمون های acth ، کورتیزول، تستسترون، پرولاکتین lh ,fsh همرمونهای تیروییدی tsh t3 t4 به روش الکتروکمیلومیسنس بررسی شد، و نیز از این افراد نمونه گیری از سیمن تحت شرایط استریل گرفته شد و برای انالیز به ازمایشگاه تخصصی مرکز ارسال شد.

    یافته ها: مطالعات آماری نشان داد که در گروه 119 دسی بل، استرس صوتی باعث کاهش معنی دار میزان هورمون تستوسترون پرولاکتین lh ,fsh هورمومون های تیروییدی tsh t3 t4 و افزایش معنادار میزان هورمون های acth وکورتیزول در مقایسه با گروه کنترل گردید نتیجه گیری: سر و صدا موجب تغییراتی در هورمونهایی که دخیل در روند فیزیولوژیک باروری و نیز پارامترهای انالیز سیمن می شود و ازین رو تاثیرات زیانباری بر باروری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها