• بررسی مقایسه ای تأثیر مشاوره جنسی مبتنی بر مدل plissit و مبتنی بر ذهن آگاهی بر رضایت جنسی و خودکارآمدی جنسی در زنان نابارور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/22
    • تعداد بازدید: 196
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    بررسی مقایسه ای تأثیر مشاوره جنسی مبتنی بر مدل plissit و مبتنی بر ذهن آگاهی بر رضایت جنسی و خودکارآمدی جنسی در زنان نابارور

    ناباروری یکی از مشکلات پیچیده ای است که درصد قابل توجهی از زوجین به آن دچار هستند و سبب ایجاد اختلالات متعددی از جمله نارضایتی جنسی می شود. روش های مشاوره ای مختلفی برای کمک به این افراد توصیه شده که از جمله آنها می توان به دو نوع مشاوره مبتنی بر ذهن آگاهی و مبتنی بر مدل plissit اشاره کرد.

    این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر مشاوره جنسی مبتنی بر مدل plissitومبتنی بر ذهن آگاهی بر رضایت جنسی و خودکارآمدی جنسی در زنان نابارور انجام شد. در این مطالعه شبه کارآزمایی تصادفی شده غیر کنترل دار، هشتاد زن نابارور به صورت تصادفی در دو گروه مشاوره ی مبتنی بر plissit و ذهن آگاهی قرار گرفتند.

    به صورت تصادفی بیماران در یکی از دو گروه قرار گرفتند و در هر گروه 40 بیمار قرار داده شد. سه پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، خودکارآمدی جنسی و رضایت جنسی لارسون و همکاران از بیماران قبل از مداخله به عمل آمد. سپس بیماران متناسب با گروهشان، 8 جلسه در گروه ذهن آگاهی و 4 جلسه در گروه plissit مورد مشاوره قرار گرفتند و سپس پرسشنامه های خودکارآمدی جنسی و رضایت جنسی لارسون و همکاران از آنها به عمل آمد و اطلاعات به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    در مطالعه ی حال حاضر 80 زن نابارور در دو گروه مشاوره مبتنی بر مدل plissit و ذهن آگاهی بررسی شدند. میانگین سن زنان 5 / 34 سال بود. تفاوت آماری معناداری بین دو گروه از نظر سن، سن همسر و درآمد ماهیانه خانواده در وجود نداشت ( 05 / 0 < p). در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون، رضایت جنسی و خودکارآمدی جنسی در هر دو گروه مورد مطالعه افزایش معنی داری داشت ( p-value < 0.05 ). دو نوع مشاوره جنسی مبتنی بر مدل plissit و مبتنی بر ذهن آگاهی سبب بهبود عملکرد جنسی و خودکارآمدی جنسی در زنان مبتلابه ناباروری می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها