• پهنه بندی سیل خیزی با استفاده از روش ahp و آنالیز فازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/23
    • تعداد بازدید: 129
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    پهنه بندی سیل خیزی با استفاده از روش ahp و آنالیز فازی

    سیل یکی از رایج ترین و خسارت بارترین بلایای طبیعی است که سالانه خسارات بسیاری را به جوامع بشری تحمیل می کند. در مناطقی که احتمال بروز خسارات سیل زیاد است می توان از پهنه بندی پتانسیل سیل خیزی برای کاهش اثرات مخرب سیل استفاده کرد.

    این پژوهش به شناسایی معیارها و زیرمعیارهای موثر در ایجاد سیل در بخشی از حوزه آبریز رودخانه مند واقع در استان بوشهر اختصاص دارد. ابتدا داده ها واطلاعات مربوط به معیارهای توپوگرافی، پوشش زمین، هیدرواقلیم و زمین شناسی و زیر معیارهای ارتفاع (dem) ، شیب، لندفرم، کاربری اراضی، پوشش گیاهی، تراکم زهکش (drainage density) ، بارش، فاصله از آبراهه و ژئولوژی تهیه شده است.

    پس از آماده سازی لایه های زیر معیارهای مذکور با استفاده از نرم افزار arcgis و terrset نسبت به تعیین عضویت لایه ها در مدل فازی (فازی سازی) آنها اقدام شد. در ادامه با بهره گیری از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی معیارها و زیر معیارهای مورد نظر در یک مقایسه دو دویی، وزن دهی شدند.

    برای تبدیل لایه های هر زیر معیار به صورت فازی شده وزن دار، وزن معیار ها را در وزن زیرمعیار مرتبط ضرب نموده و در نهایت حاصل را در لایه فازی شده آن زیرمعیار ضرب گردید. در انتها به منظور استخراج نقشه های پهنه بندی پتانسیل سیل خیزی تحت گاماهای متفاوت از ابزار fuzzy overlay بهره گرفته شد. نتایج مطالعه، موثرترین معیارها و زیرمعیارها در پتانسیل سیل خیزی منطقه را مشخص می کند. نقشه های پتانسیل سیل خیزی نیز نشان می دهد که گامای 9 / 0 ، 7 / 0 و 5 / 0 مناطق مستعد سیل را آشکار می نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها