• بررسی اثربخشی کاربرد بازی های رایانه ای با رویکرد رفتاری - شناختی بر کاهش افسردگی نوجوانان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/24
    • تعداد بازدید: 179
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    بررسی اثربخشی کاربرد بازی های رایانه ای با رویکرد رفتاری - شناختی بر کاهش افسردگی نوجوانان

    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کاربرد بازیهای رایانه ای با رویکرد رفتاری-شناختی بر کاهش افسردگی نوجوانان انجام شده است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس را تشکیل می دهند. که از بین آنها 30 نفر به شیوه ی تصادفی انتخاب، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر درگروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند.

    سپس بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی _ رفتاری هفته ای دوبار به مدت 45 دقیقه و در ده جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار جمع آوری داده ها عبارت است از: پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (cads) که به صورت پیش و پس آزمون اجرا شد و جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.

    نتایج نشان داد که اختلاف معناداری بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمون مقدار f محاسبه شده در گروه (582 / 3) و می توان بیان داشت کاربرد بازی رایانه الود با رویکرد شناختی رفتاری موجب کاهش افسردگی نوجوانان شده است. بنابراین پیشنهاد می گردد تا دانش آموزان از این بازی ها بیشتر استفاده کنند و تولیدکنندگان نیز بکوشند تا بازی های از این نوع را بیشتر تولید کرده و در اختیار نوجوانان قراردهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها