• اثربخشی واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی و تعهد زناشویی زوجین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/26
    • تعداد بازدید: 293
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    اثربخشی واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی و تعهد زناشویی زوجین

    هدف از انجام این پژوهش اثربخشی واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی و تعهد زناشویی زوجین می باشد. پژوهش حاضر از جمله طرح های نیمه آزمایشی، به صورت پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است و جامعه آماری در این پژوهش زوجین سنین 20 تا 50 سال مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره و روانشناسی کرج می باشد و تعداد 30 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.

    ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه استاندارد رضایت زناشویی انریچ (1998)، تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) و جلسات واقعیت درمانی می باشد. گروه آزمایش تحت آموزش 10 جلسه90 دقیقه ای قرار گرفت و برای گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss انجام گرفت.

    برای تجزیه و تحلیل داده های آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی و تعهد زناشویی زوجین اثربخش است. با توجه به شدت اثر، آموزش واقعیت درمانی بررضایت زناشویی تاثیر بیشتری نسبت به تعهد زناشویی دارد.( 0.05 > p)

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها