• سنتز شیشه- سرامیک سراویتال به روش واکنش در حالت جامد از شیشه - ضایعاتی اکسیدکلسیم- اکسیدسدیم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/22
    • تعداد بازدید: 304
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    سنتز شیشه- سرامیک سراویتال به روش واکنش در حالت جامد از شیشه - ضایعاتی اکسیدکلسیم- اکسیدسدیم

    سراویتال ماده ی زیست فعالی است که محدوده ای از شیشه -سرامیک ها را دربرمی گیرد. این شیشه -سرامیک دارای ویژگی های منحصر بفرد به عنوان ماده جایگزین در بدن می باشد و به طور معمول، از طریق ذوب و سریع سردکردن تولید می شود که روشی پیچیده و پرهزینه است. در این پژوهش شیشه ضایعاتی اکسیدکلسیم -اکسیدسدیم تهیه شده و جهت شناسایی، با انجام آنالیز طیف سنجی فلورسانس پرتو ایکس (xrf) ترکیب شیمیایی شیشه ضایعاتی بدست آمد.

    در ادامه اکسیدهای لازم را افزوده و مخلوط پودری همگن تهیه گردید. میانگین اندازه ذره با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی  sem) 500) نانومتر اندازه گیری شده است. رفتار حرارتی پودر حاصل توسط آنالیز حرارتی (tg/dta) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ی قرصی شکل به قطر 1 سانتیمتر آماده شد و در دمای 900 درجه سانتی گراد در کوره قرار داده شد.

    نتایج حاصل از آنالیز پراش اشعه ایکس (xrd)  حاکی از سنتز شیشه -سرامیک سراویتال به روش واکنش در حالت جامد بود. استفاده از شیشه ضایعاتی اکسیدکلسیم -اکسیدسدیم به عنوان ماده اولیه و بهره گیری از روش واکنش حالتجامد، باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه ها می شود. بکارگیری این مسیر در مقایسه با روش ذوب و سریع سردکردن، ساده تر و نیازمند زمان کوتاه تری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها