• ارزیابی کمی عصاره گیاه زعفران (.crocus sativus l) کشت شده در شهرستان مشگین شهر با بکارگیری کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (hplc)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/24
    • تعداد بازدید: 164
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    ارزیابی کمی عصاره گیاه زعفران (.crocus sativus l) کشت شده در شهرستان مشگین شهر با بکارگیری کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (hplc)

    گیاه زعفران با نام علمی (.crocus sativus l) و از خانواده زنبقیان می باشد. کلاله سه شاخه این گیاه بخاطر داشتن متابولیت هایی از گروه کاروتنوئیدها همچون کروسین (مسئول رنگ)، پیکروکروسین (طعم تلخ) و سافرانال (عطر زعفران) مشهور بوده و به جهت داشتن هزینه تولید بالا از جمله گران ترین ادویه جهان به شمار می آید.

    در تحقیق حاضر به بررسی کمّی هر سه متابولیت در عصاره متانولی این گیاه به روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (hplc)  پرداخته شد. نمونه های کلاله از مزارع اطراف شهرستان مشگین شهر برداشت شده و پس از قرارگیری در ظروف تیره به آزمایشگاه منتقل شدند، نمونه ها به مدت 72 ساعت در دمای 25 درجه سانتیگراد بطور کامل خشک شده و پس از اندکی خرد شدن، عصاره متانولی به طریق استخراج به روش گرم و با قرار گیری در حمام آب ولرم و در محیط تاریک مکررا طی 24 ساعت با برداشت عصاره و اضافه سازی مجدد حلال تا زمان استخراج کامل عصاره بطور مکرر انجام پذیرفت، پس از جداسازی حلال به روش تبخیر در شرایط خلاء عصاره ها تغلیظ شده و در دستگاه کروماتوگرافی تزریق شدند، نتایج نشان دادند مقدار ماده کروسین، پیکروکروسین و سافرانال در واحد حجم نمونه به ترتیب 0/1 ± 15 / 0 ، 0/13 ± 9 / 4 و 0/21 ± 1 گرم در هر صد گرم از نمونه می باشد. در مقایسه با پژوهش های انجام شده می توان نتیجه گرفت که منطقه مشگین شهر پتانسیل لازم جهت تولید این محصول را دارا می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم