• مکانیسم های محافظتی کوئرستین بر روی سمیت حشره کش های ارگانوفسفره

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/25
    • تعداد بازدید: 141
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    مکانیسم های محافظتی کوئرستین بر روی سمیت حشره کش های ارگانوفسفره (مروری بر مقالات)

    کوئرستین جزو ترکیبات شیمیایی پلی فنولی و از گروه فلاونوئید ها می باشد که به طور عمده در ترکیبات گیاهی هم چون سبزیجات، میوه ها، دانه ها و گیاهان دارویی یافت می شود. کوئرستین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی می باشد. بسیاری از اثرات فارماکولوژیکی کوئرستین مانند: پاکسازی رادیکال های آزاد، کاهش سایتوکائین های التهابی، تعدیل تجمع غیر طبیعی پروتئین ها و... در ارگان های مختلف بدن از جمله، سیستم عصبی مرکزی، کبد، قلب وعروق و سایر ارگان ها مشاهده شده است.

    حشره کش های ارگانوفسفره که به صورت گسترده و در سراسر جهان به منظور حفاظت محصولات کشاورزی در برابر آفات استفاده می شوند؛ اثرات سوئی بر قسمت های مختلف بدن از جمله، سیستم عصبی مرکزی، دستگاه گوارش، کبد، کلیه و... دارند و هر ساله سبب مسمومیت بسیاری به ویژه در کشور های در حال توسعه می گردند.

    اگرچه مکانیسم اصلی این ترکیبات مهار آنزیم استیل کولین استراز می باشد اما مطالعات گوناگونی نشان داده اندکه مکانیسم های دیگری مانند: استرس اکسیداتیو، التهاب، اختلال در میتوکندری، آپوپتوز و... نیز در سمیت ناشی از حشره کش های ارگانوفسفره دخیل هستند که می توانند سبب ایجاد بسیاری از بیماری ها (مثل آلزایمر و دیابت) گردند. در این مطالعه مکانیسم های محافظتی کوئرستین بر روی سمیت ناشی از حشره کش های ارگانوفسفره مرور شده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها