• تاثیر همه گیری کرونا ویروس (covid-19) بر بهره مندی از حقوق شهروندی و حقوق بشر در رویکرد بین المللی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/30
    • تعداد بازدید: 291
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تاثیر همه گیری کرونا ویروس (covid-19) بر بهره مندی از حقوق شهروندی و حقوق بشر در رویکرد بین المللی

    پاندمی کرونا ویروس 2019 (کووید – 19) در بازه زمانی شیوع تا به امروز جامعه بین الملل را در حوزه های مختلف از جمله: پزشکی، درمانی و بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، حقوقی و غیره را به چالش کشید. از مهمترین پیامدهای آن در عرصه های حقوقی، چگونگی وضعیت، حفظ، گسترش و رعایت حقوق شهروندی در سطح کشور و حقوق بشر در قلمرو بین المللی است.

    مهمترین دغدغه های حقوقی نیز در خصوص نحوه حق دریافت اطلاعات، آگاهی و دسترسی به آن، ارسال، پخش و دریافت عادلانه لوازم و تجهیزات پزشکی، درمانی و بهداشت فردی و اجتماعی و نقض سیستماتیک حق بر بهداشت، سلامت و حق حیات و زندگی، تهدید امنیت اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، کرامت و شخصیت انسانی، آزادی و حفظ حریم شخصی شهروندان به واسطه عدم رعایت مطلوب و متناسب مدیریت دولتها یا وجود نواقص در زیر ساختها، قصور و تأخیر در واکنش به موقع و مناسب نسبت به پاندومی و نیز سوءاستفاده از اختیارات تفویض شده در این شرایط استثنایی می باشد.

    در این مقاله، ضمن شناسایی آسیب ها در شرایط خاص شیوع پاندمی کرونا نسبت به بررسی و تحلیل چالش های حقوق شهروندی و بشر اقدام و تلاش شد که در نهایت رویکرد و راه حل هایی در این خصوص ارائه گردد.

    بر این اساس شاخص و مؤلفه هایی چون اقدامات سریع و متناسب با شرایط اضطرار حاکم، التزام به رعایت حاکمیت قانون، موقتی بودن راهکارها و تغییر و تحول آن در گذر زمان، جلب مشارکت آحاد شهروندان، رفع تبعیض و همکاری عموم مردم و تشویق جامعه به رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و درمانی در برنامه های ملی پیشگیری، مبارزه و ریشه کنی ویروس کرونا که راهکارهایی اساسی و کاربردی جهت تقلیل نگرانی ها پیرامون تضییع مصادیق حقوق شهروندی و بشر در فرایند مواجه با چالش و بحران کرونا تلقی می شوند .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها