• آسیب شناسی ارتکاب جرائم حدی از منظر جرم شناسی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/30
    • تعداد بازدید: 106
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    آسیب شناسی ارتکاب جرائم حدی از منظر جرم شناسی

    حد نوعی مجازات است که کیفیت و کمیت آن توسط شرع مقدس اسلام تعیین شده است و مراجع قضایی و قضات از این اختیار برخوردار نمی باشند که در مورد نوع، کیفیت، میزان و حدود شرعی تصمیم گیری نماید به عبارتی دادگاه و مرجع رسیدگی به جرائمی که مجازاتش در قانون حد تعیین شده است نمی توانند کمیت و کیفیت مجازات حد را کاهش یا افزایش دهد در جرائم حد، مرتکب در صورتی مسئول است که علاوه برداشتن قصد و شرایط مسئولیت کیفری به حرمت شرعی رفتار ارتکابی نیز آگاه باشد.

    درباره آسیب شناسی این موضوع می توان گفت که هرچند حدود برای همه افراد در هر سنی قابل اجراست. لکن با لحاظ ویژگی های جرائم مزبور در مرحله اثبات و اجرای حد، مشخص شد که سیاست جنایی اسلامی نه به دنبال ارعاب و اجرای کیفرهای شدید بلکه به حدود به عنوان ابزاری مناسب برای اصلاح مجرم و ارعاب سایرین از ارتکاب جرم می نگرد.

    لذا در هر مرحله دادرسی به مرتکب فرصت می دهد با توجه به توبه و بازگشت از وضعیت مجرمانه و جبران آثار ناشی از جرم از مجازات بدهد و لذا کیفر حدی در عمل نسبت به مرتکبی قابل اجراست که صرف نظر از سن، جنسیت و... همچنان بدون ندامت و بازگشت از وضعیت مجرمانه، مراحل دادرسی را طی کرده و حکم قطعی علیه ایشان صادر می گردد. در این مقاله روش توصیفی و تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای و رویه قضایی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم