• چالش ها و فرصت های تعدد نظام وکالتی کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/31
    • تعداد بازدید: 97
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    چالش ها و فرصت های تعدد نظام وکالتی کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه

    از جمله حقوق اولیه و اساسی هر فرد در هر جامعه ای، حق داشتن وکیل است. در اصل ۳۵ قانون اساسی تصریح شده است که در همه دادگاه ها طرفین حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

    امروزه تعدد نظام های وکالت در کانون وکلای دادگستری یا مرکز وکلای دادگستری وجود دارد که هر فرد بسته به شرایط و موقعیت خود می تواند از یکی از آن ها بهره مند گردد. در کلیات ماده ۶۵۶ ، وکالت را عقدی دانسته که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید. از مهمترین نظام های وکالتی که در این پژوهش به آن پرداخته شده است می توان به نظام وکالت تسخیری، نظام وکالت تعیینی، نظام وکالت معاضدتی و نظام وکالت اتفاقی اشاره کرد که به فرصت ها و چالش ها و شرایط هرکدام به تفضیل پرداخته شده است.

    امروزه بسیاری از دعاوی ناشی از عدم آگاهی فرد به موازین حقوقی است. با توجه به این قاعده حقوقی که عدم اطلاع شما از قانون رافع مسوولیت کیفری نیست فرد بدون آگاهی از تبعات کاری که انجام می دهد در امان نخواهد بود، وجود وکلای تسخیری و معاضدتی برای افرادی که قانون آن ها را فاقد تمکن مالی تشخیص می دهد می تواند خدمات رسانی در حوزه مورد نظر را بهبود بخشد. هرچند وجود نظام های وکالتی رایگان همواره شائبه هایی برای سو استفاده بوجود می آورد اما تعامل دستگاه های مختلف کشور با دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه می تواند راهگشا بوده و امکان سو استفاده های احتمالی دراین زمینه را خواهد بست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها