• بررسی تاثیر سودآوری شرکت بر رتبه حسابرسی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر زیان دهی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/06
    • تعداد بازدید: 184
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی تاثیر سودآوری شرکت بر رتبه حسابرسی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر زیان دهی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    در سال های اخیر جلب اعتماد سرمایه گذاران به کیفیت گزارش های مالی وابسته است. شرکت هایی که دارای رتبه الف حسابرسی هستند، گزارش های مالی با کیفیت بالاتری را ارائه می دهند که این امر می تواند سبب افزایش اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران شود همچنین رسالت حسابرسی عبارت است از اعتباربخشی به گزارش ها و صورت های مالی و در مقابل منافع اقتصادی شرکت حسابرسی نیز از طریق هزینه های حسابرسی تأمین می شود.

    سرمایه گذاران، به سود اعلام شده در گزارش های مالی به عنوان کلیدی برای ارزیابی جایگاه اقتصادی شرکت در صنعت و بازار سرمایه استفاده می کنند. این پژوهش با توجه به هدف تعیین شده کاربردی بوده و برای بررسی روابط بین اجزای مدل از مدل رگرسیون خطی استفاده شده است.

    جامعه آماری در این پژوهش، شامل همه شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به جز شرکتهای سرمایه گذاری، مؤسسات مالی و بانک ها هستند. در این رابطه با توجه به محدودیت های موجود تعداد 119 شرکت طی بازه زمانی 1392 تا 1398، مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار eviews استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سودآوری (roa)، رابطه مثبت و معنی دار با رتبه حسابرس دارد و زیان شرکت تاثیری در رابطه سودآوری و رتبه حسابرسی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها