• وضوح بخشیدن به مفاهیم اساسی مبانی تربیتی و فلسفی جان دیویی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/10
    • تعداد بازدید: 132
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    وضوح بخشیدن به مفاهیم اساسی مبانی تربیتی و فلسفی جان دیویی

    هدف اصلی این مقاله وضوح بخشیدن به مفاهیم اساسی مبانی تربیتی و فلسفی جان دیویی می باشد که مفهوم رشد در کانون توجه مقاله قرار دارد. روش پژوهش مقاله برای پاسخ به پرسش اصلی مقاله(مفاهیم اصلی مبانی تربیتی و فلسفی دیویی چیست؟ چه معنایی دارند؟ و چه ارتباطی بین آن مفاهیم وجود دارد؟) فراترکیب می باشد که به طور ساختارمند از مطالعات صورت گرفته برای استنباط پاسخ پرسش اساسی مقاله استفاده شده است.

    نتایج پژوهش حاکی از آن است که مفاهیم اساسی استنباط شده برای مبانی تربیتی دیویی، عملگرای طبیعت گرا، عادت، تجربه، موقعیت، تفکر، دموکراسی، رشد، مسئله، پیامدگرایی، حل مسئله، تربیت، اجماع؛ معیار حقیقت می باشد که اگر این مفاهیم را در یک ظرف بریزیم آنگاه مفهوم رشد در مبانی تربیتی دیویی روشن تر خواهد شد که عبارت است از این که وقتی در یک موقعیت یک ارتباط تجربی مستقیم با یک مسئله حیاتی که از فروشکستن عادات و رخ دادن اختلال کارکردی ظاهرشده است، داشته باشیم و به تفکر تاملی پیامدنگر، مشارکتی برای حل مسئله بپردازیم و به یک بصیرت و فهم عمیق برسیم.

    سپس به بررسی ارتباط مفاهیمی چون رابطه پیامدگرایی و تفکرتاملی، رابطه پیامدگرایی و ارزششناسی، رابطه تفکر و تجربه، درهم تنیدگی ذهن و جهان، و فرد و جامعه، رابطه زندگی و تربیت و دموکراسی پرداخته شده است. در ادامه اصول اساسی تجربه و برنامه درسی و نکاتی در باب تریس مورد بررسی قرارگرفته است. در بخش مبانی فلسفی دیویی، فلسفه، آزادی اراده، طبیعت و متافیزیک، هوش و خرد، خصوصیات معرفت از نظر دیویی، و معرفت شناسی وی پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها