• اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر رشد پس آسیبی بهبود یافتگان بیماری کرونا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/10
    • تعداد بازدید: 284
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر رشد پس آسیبی بهبود یافتگان بیماری کرونا

    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر رشد پس آسیبی بهبود یافتگان کرونا انجام شد. روش: پژوهش حاظر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری افراد بهبود یافته از بیماری کرونا در سال 1399 ساکن شهر اهواز بودند، که 30 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه  (15 نفر) جایگزین شدند.

    ابزار سنجش پرسشنامه رشد پس آسیبی تدسکی بود و رواندرمانی مثبتگرا در 14 جلسه نود دقیقه ای از طریق پیام رسان واتسآپ برای گروه مداخله برگزار گردیدو پس از پایان دوره، پس آزمون اجرا شد. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس با نرم افزار 25 - spss تحلیل شد. یافته ها نشان داد مداخله رواندرمانی مثبت گرا منجر به افزایش مولفه های امکان های تازه، ارتباط با دیگران و ارزش زندگی از متغیر رشد پس آسیبی تاثیر دارد (p<0/01) ولی در دو مولفه تحول معنوی و توانمندی های شخصی تفاوت معنی دار نیست.

    نتیجه گیری: مداخله رواندرمانی مثبت گرا بر افزایش رشد پس آسیبی از طریق بهبود امکانهای تازه، ارتباط با دیگران و ارزش زندگی آن، در بهبود یافتگان ازکرونا تاثیر داشته و به عنوان مداخله ای موثر برای مساعدت به بهبود یافتگان از کرونا پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها