• بررسی رابطه خشم و ابعاد آن با افسردگی در بین دانشجویان دختر 18 تا 24 ساله شهر تهران

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/11
    • تعداد بازدید: 142
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی رابطه خشم و ابعاد آن با افسردگی در بین دانشجویان دختر ۱۸ تا ۲۴ ساله شهر تهران

    هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه خشم و ابعاد آن با افسردگی در بین دانشجویان دختر 1۸ تا 2۴ ساله شهر تهران بود. روش  نمونه آماری پژوهش حاضر 200 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه الزهرا (س) استان تهران در سال 9۸ بودند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود.

    ابزار بکار برده شده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده ی خشم صفت حالت اسپیلبرگر و پرسشنامه افسردگی بک – بود. تحلیل نتایج با استفاده ازهمبستگی پیرسون نشان داد بین خشم و افسردگی در دانشجویان 2۴ – 1۸ ساله رابطه وجود دارد، بین حالت خشم (احساس خشمگینانه، تمایل به بروز کلامی خشم، تمایل به بروز فیزیکی خشم) و افسردگی در دانشجویان18-24 ساله رابطه وجود دارد و بین صفت خشم (خلق و خوی خشمگینانه و واکنش خشمگینانه) و افسردگی در دانشجویان 2۴ – 1۸ ساله رابطه وجود دارد یافته های این پژوهش علاوه بر تأیید نظریه های حاضر در زمینه رابطه بین خشم و اختلال افسردگی، می تواند به شناخت بیش تر عوام ایجاد و تداوم بخش افسردگی کمک کنند.

    همچنین با توجه به افزایش طول مدت درمان و پرهزینه بودن آنها برای فرد، جامعه و سیستم بهداشت و درمان، می توانند با استفاده از اقدامات آموزشی جهت بالابردن سطح بهداشت روانی، تدوین برنامه های مدیریت و مهار خشم برای افراد و به کارگیری درمان های روانشناختی موثر در کنار درمان های دارویی، به بهبود، پیش بینی و پیشگیری این اختلال کمک کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها