• شیوع شناسی خشونت سایبری در نوجوانان شهر اهواز

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/12
    • تعداد بازدید: 333
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    شیوع شناسی خشونت سایبری در نوجوانان شهر اهواز

    خشونت سایبری می تواند عواقب منفیِ جدی را در رشد نوجوانان به وجود آورد و منجر به بروز علائم اضطراب و افسردگی و افزایش آسیب پذیری روانی و افکار خودکشی در قربانیان شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین شیوع شناسی خشونت سایبری در نوجوانان شهر اهواز بود.

    این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 98 -1397 بر روی 2000 نفر از دانش آموزان پسر و دختر سال دومِ مقطع متوسطه دوم شهر اهواز که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای (نسبتی) انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خشونت سایبری برای نوجوانان (cyba) بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 تجزیه و تحلیل گردیدند.

    2 / 13 % از نوجوانان پرخاشگر سایبری بودند، که این میزان در پسرها 5 / 19 % و در دخترها 5 / 7 % بود. همچنین، در نوجوانان پسر میزان شیوع تمامی ابعاد خشونت سایبری بیشتر از نوجوانان دختر بود. شیوع خشونت سایبری در نوجوانان دختر و پسر نگران کننده است که اهمیت انجام پژوهش هایی در زمینه شناسایی عوامل خطرساز و حفاظت کننده خشونت سایبری و همچنین، طراحی برنامه های غربالگری گسترده و ارائه راهکارهایی مناسب برای پیشگیری از خشونت سایبری را نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم