• نقش احساس تنهایی و هراس اجتماعی در اعتیاد نوجوانان به شبکه های اجتماعی مجازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/12
    • تعداد بازدید: 320
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    نقش احساس تنهایی و هراس اجتماعی در اعتیاد نوجوانان به شبکه های اجتماعی مجازی

    اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی بهداشت روانی نوجوانان را به خطر می اندازد، لذا شناسایی عوامل خطر مرتبط با آن اهمیت دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش احساس تنهایی و هراس اجتماعی در اعتیاد نوجوانان به شبکه های اجتماعی مجازی انجام گرفت.

    در یک پژوهش توصیفی- همبستگی تعداد 110 نفر دانش آموز ( 60 پسر، 50 دختر) دبیرستانی شهر کرج (منطقه 3) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی، احساس تنهایی و هراس اجتماعی را تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار spss24 و با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل گردیدند.

    نتایج نشان داد احساس تنهایی و هراس اجتماعی با اعتیاد نوجوانان به شبکه های اجتماعی مجازی رابطه مثبت معنی دار دارند(0.01 >p). همچنین احساس تنهایی و هراس اجتماعی به صورت مثبت پیش بینی کننده معنی دار اعتیاد نوجوانان به شبکه های اجتماعی مجازی بودند و 41 % از واریانس آن را تبیین کردند.

    بنابراین اگر منابع حمایت اجتماعی نقش خود را به خوبی ایفا نکنند، فرد احساس تنهایی و هراس را تجربه خواهد کرد و در نتیجه برای پر کردن خلاء عاطفی خود و دستیابی به حمایت اجتماعی به استفاده افراطی از اینترنت پناه خواهد برد؛ که این امر اهمیت اقدامات پیشگیری را در قالب برنامه های آموزشی و مشاوره ای به نوجوانان در خصوص استفاده درست و مفید از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها