• جایگاه ایران در بازار صادراتی ازبکستان و ارائه راهکارهایی جهت توسعه همکاری های تجاری فیمابین

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/18
    • تعداد بازدید: 158
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    جایگاه ایران در بازار صادراتی ازبکستان و ارائه راهکارهایی جهت توسعه همکاری های تجاری فیمابین

    هدف این پژوهش یافتن جایگاه ایران در بازار صادراتی ازبکستان و ارائه راهکارهایی جهت توسعه روابط تجاری فیمابین می باشد. این پژوهش از نوع مروری و روش آن توصیفی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات لازم و آمارها از منابع کتابخانه ای، مراجعه به وب سایت های رسمی و بین المللی و بهره گیری از نظرات خبرگان و صادرکنندگان بهره گرفته شده است.

    در این پژوهش با استفاده از آمارهای رسمی مبادلات تجاری ازبکستان با جهان، همسایگان اش و نهایتاً ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر این اساس میزان واردات ازبکستان از جهان در سال 2021 بالغ بر 23.7 میلیارد دلار بوده است که عمده ترین رقبا در بازار این کشور شامل روسیه، چین، قزاقستان، کره و ترکیه می باشند که حدود 69 درصد این بازار را به خود اختصاص داده اند.

    با بررسی میزان صادرات کشورهای همسایه ازبکستان به این کشور یافتیم که بیشترین حجم مربوط به قزاقستان و ترکمنستان بوده است و ایران به عنوان کشور غیر همسایه در این بین در رتبه بعدی قرار دارد. نهایتاً سهم ایران از بازار صادراتی ازبکستان 1.1% درصد و رتبه 16 در جهان را به خود اختصاص داده است. عمده ترین محصولات صادراتی کشورمان به ازبکستان طی 5 سال اخیر میله های آهنی و فولادی و ماشین های خرد کردن و سائیدن خاک و سنگ و همچنین عمده ترین محصولات وارداتی از این کشور در بازه زمانی اشاره پنبه و نخ بوده است.

    با توجه به اهمیت حفظ بازار صادراتی ازبکستان و توسعه روابط تجاری با این کشور، بر اساس نظرات خبرگان مواردی از قبیل حل مشکلات بانکی فیمابین از طریق تشکیل کمیته های بانکی مشترک و بکارگیری مکانیزم تهاتر، افزایش خطوط پروازی مستقیم و مقاصد آن، تامین واگن و اتخاذ اقدامات لازم جهت تقویت همکاری در بخش حمل و نقل و ترانزیت و ایجاد شرکت مشترک حمل و نقلی بین دو کشور با هدف تسهیل تردد تجار می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها