• مروری بر درس آموزی از حوادث شغلی و حوادث ناخواسته بالینی در بیمارستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/22
    • تعداد بازدید: 377
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    مروری بر درس آموزی از حوادث شغلی و حوادث ناخواسته بالینی در بیمارستان

    سیستم های بهداشتی و درمانی مانند دیگر محیط های کاری پر خطر در معرض عوامل خطرناکی قرار دارند که این عوامل به طور قابل توجهی سلامت و زندگی افراد شاغل در این محیط ها را به خطر می اندازد. بیمارستان اصلی ترین و پر مخاطره ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی در نظام های سلامت به شمار می رود. کاهش خطاهای پزشکی یک دغدغه بین المللی است و گزارش دهی خطاها یکی از روش های اصلی مراقبت از وقوع خطاهاست.

    متاسفانه خطاهای واقع شده در سیستم مراقبت های سلامت کمتر ثبت می شوند و این امر ناشی از وجود موانعی در سطوح فردی و سازمانی است که در نهایت افراد را از ارائه گزارش حادثه منصرف می کند. در این مطالعه مروری به شناسایی حوادث رخداده در بیمارستان در راستای درس آموزی و آگاهی رسانی به کارکنان در معرض خطر با هدف پیشگیری از رخداد مجدد این حوادث پرداخته شد. در مطالعه حاضر 10 نوع حادثه شغلی از جمله نیدل استیک، بریدگی و جراحت، آسیب تنفسی و... در کلیه بخش های بیمارستان و نیز 6 گروه حوادث ناخواسته بالینی از جمله حادثه ناخواسته تشخیصی، درمانی، حادثه ناخواسته در واحدهای پاراکلینیک و... در 11 زیرگروه اصلی همچون حادثه ناخواسته در پروسیجرهای استاندارد، حادثه ناخواسته دارویی، جراحی و... شناسایی گردید.

    همچنین مهمترین راهکارهای پیشگیری از حوادث مورد بررسی در قالب 8 راهکار پیشگیری از حوادث شغلی همچون نصب کلاهک بر روی همه کپسول های گاز طبی و آموزش نیروهای مربوطه، نصب سیستم اعلام حریق در بخش ها و آموزش اطفای حریق به کلیه کارکنان و استقرار نظام آراستگی محیط کار و 11 راهکار پیشگیری از حوادث ناخواسته بالینی از جمله تدوین و پیاده سازی روش اجرایی پیشگیری از حادثه ناخواسته تشخیصی، دارویی، جراحی و... در بیمارستان شناسایی گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها