• بررسی اتانازی از دیدگاه های مختلف : یک تحلیل سیستماتک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/22
    • تعداد بازدید: 146
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی اتانازی از دیدگاه های مختلف : یک تحلیل سیستماتک

    اتانازی یکی از مسائل دنیای جدید است که موضع گیری های متفاوتی نیز در مقابل خود ایجاد کرده است. طبق تعریف شورای اخلاق پزشکی آمریکا، اتانازی یعنی ایجاد مرگ در یک بیمارلاعلاج با روشی بدون درد و به علت ترحم نسبت به بیماری که رنج و درد غیر قابل درمان دارد. این مطالعه به بررسی دیدگاه های مختلف در رابطه با اتانازی پراخته است .

    طی یک مطالعه مروری مقالات مرتبط با عنوان بررسی دیدگاه های مختلف در رابطه با اتانازی با کلید واژه های اتانازی- قتل ترحم آمیز- مرگ شیرین- مرگ با وقار در بین سال های 2020 - 2012 از منابع معتبر نظیر pubmed , elsevier , iranmedx clinical kry و sid جستجو و پس از بررسی های اولیه 13 مقاله مرتبط انتخاب و به روش بررسی متون و به صورت مروری سعی شده است تا بدون هیچ گونه دخالت یا استنتاج ذهنی، واقعیات گزارش شده و شرایط موجود توصیف، تجزیه و تحلیل شود .

    در رابطه با اتانازی بحث های اخلاقی و اجتماعی فراوانی صورت گرفته است که بالطبع برخی آن را خلاف اخلاقیات و شأن و جایگاه والای انسانی می دانند و در مقابل، برخی دیگر آن را حاصل احترام به انتخاب فردی و امری مشروع واخلاقی می دانند. تمام اقسام هشت گانه ی اتانازی حرام است و توصیه می شود به جای آن تلاش به احیاگری شود و پژوهش های لازم برای یافتن درمان بیماری های صعب العلاج صورت گیرد . دیدگاه های افراد در خصوص حیات و مرگ متفاوت و بعضاً متضاد است و هر شخص از منظر خود به زندگی می نگرد. با دانستن نگرش مراقبین بهداشتی درمانیی ک جامعه نسبت به مسئله اتانازی می توان با یک برنامه ریزی اصولی در جهت ارتقای مراقبت از بیمارانی که اتانازی در مورد آنان مطرح است گام مؤثری برداشت .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها