• ارزیابی پیامد ریسک های حوادث فاز ساخت یک پالایشگاه با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی ( fahp )

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/23
    • تعداد بازدید: 185
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    ارزیابی پیامد ریسک های حوادث فاز ساخت یک پالایشگاه با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی ( fahp )

    زمینه و هدف : پس از شناسایی مخاطرات، فرآیند مدیریت ریسک نیازمند ارزیابی شدت تاثیر و عواقب مخاطرات موجود جهت استفاده در مرحله ی ارزیابی ریسک است که از طریق روش ارزیابی پیامد صورت می گیرد. ارزیابی پیامد گام سوم و به نوعی کلیدی ترین مرحله از مراحل چهارگانه ارزیابی ریسک است که متاسفانه روش های توسعه یافته ای برای ارزیابی پیامد حوادث غیرفرآیندی وجود نداشته و مطالعات اندکی در این حوزه صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی شدت پیامد حوادث فاز ساخت پالایشگاه با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه با بررسی حوادث ثبت شده فاز ساخت تعدادی از پالایشگاه های گازی جنوب ایران تعداد 5 حادثه جهت رتبه بندی انتخاب شدند. شدت پیامد ریسک حوادث بر روی چهار معیار جانی، مالی، زمانی و زیست محیطی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه خبرگان در میان 14 نفر از کارشناسان خبره صنعت ساخت و ساز جمع آوری و توسط نرم افزار excel مورد تحلیل قرار گرفت . برای انجام مقایسات زوجی فازی از روش آنالیز الگوریتم بهبودیافته ahp فازی استفاده شد.

    یافته ها : معیار جانی با ضریب اهمیت 0.5369 و معیار زیست محیطی با اهمیت 0.33482 به ترتیب رتبه های یک و دو اولویت معیارها را به خود اختصاص داده اند. در اکثر معیارها حادثه سقوط از ارتفاع از نظر کارشناسان بیشترین پیامد و اهمیت را داشته و تنها در معیار جانی است که وزن حادثه برق گرفتگی از سایر حوادث بیشتر است. همچنین تمامی حوادث از دید معیار زیست محیطی یکسان می باشند.

    نتیجه گیری: بارتبه بندی ریسک حوادث برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع به عنوان وخیم ترین حوادث، این حوادث مرکز توجه راهکارهای اصلاحی و پیشگیرانه قرار می گیرند تا با کنترل آنها ریسک حوادث با پیامدهای بالا همچنین پیامدهای جانی و نرخ غرامت های پرداختی به افراد آسیب دیده کاهش یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها