• بررسی فراوانی علل عود پولیپ بینی به دنبال جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس در بیماران تحت جراحی در بیمارستان امام خمینی ارومیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/23
    • تعداد بازدید: 147
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی فراوانی علل عود پولیپ بینی به دنبال جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس در بیماران تحت جراحی در بیمارستان امام خمینی ارومیه

    مقدمه: شیوع عود پولیپ بینی بعد از جراحی آندوسکوپیک سینوس بسیار زیاد می باشد و برخی مقالات شیوع آن را تا حدود 60 درصد تخمین زده اند. با توجه به میزان عود بالای پولیپ بینی بعد از جراحی و محدود بودن تعداد مطالعات انجام شده در این زمینه در ایران، ما در این مطالعه برای اولین بار در ارومیه به بررسی فراوانی علل عود پولیپ بینی به دنبال جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس در بیماران تحت جراحی در بیمارستان امام خمینی ارومیه پرداختیم.

    مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی -تحلیلی بوده که در آن تمام بیماران مبتلا به پولیپ بینی که در بازه زمانی سال های 95 تا 97 تحت جراحی اندوسکوپیک بینی و سینوس قرار گرفته و به مدت حداقل 1 سال پیگیری قرار شده اند، به روش تمام شماری وارد این مطالعه شدند. اطلاعات دموگرافیک و بالینی و یافته های پاراکلینیکی بیماران از مدارک پزشکی آنها استخراج شد. حالت های پاتولوژیک دیداری در سینوس های پارانازال قبل و بعد از جراحی آندوسکوپیک با استفاده از مقیاس lund-kennedy امتیازدهی شد. میزان فراوانی عود و ارتباط آن با متغیرهای مختلف با استفاده از آزمونهای آماری بررسی شد.

    یافته ها: در این مطالعه 127 بیمار ( 77 مرد و 50 زن ) با میانگین سنی 20 / 13 ± 75 / 41 سال بررسی شدند. سابقه آسم، سابقه آلرژی، سابقه جراحی، سابقه حساسیت به آسپیرین و تریاد samter’s  به ترتیب در 27 ، 51 ، 31 ، 17 و 16 درصد از بیماران مشاهده شد. طبق مقیاس lund-kennedy ، 27 بیمار پولیپ، ترشح و اسکار و 33 بیمار پولیپ، ترشح و کراست داشتند. درنهایت، 60 بیمار دچار عود پولیپ بینی شده بودند که این میزان در مردان ( 6 / 63 درصد) بیشتر از زنان(7 / 36 درصد) بود. جنس ( 555 / 0 = p )، شغل ( 176 / 0 = p) و سن ( 421 / 0 =p) با عود پولیپ ارتباط معناداری نداشتند.

    همچنین عود پولیپ با سابقه آسم، سابقه آلرژی، سابقه حساسیت به آسپیرین، تریاد samter ، معاینه بینی و گلو، یافته های ct اسکن و مقیاس lund-kennedy ارتباط قابل ملاحظه ای داشت ( 0.001 > p برای همه). شغل کارگر، سابقه آسم، سابقه آلرژی، سابقه جراحی و سابقه حساسیت به آسپیرین از عوامل خطر قابل ملاحظه برای عود پولیپ بینی پس از جراحی اندوسکوپیک سینوس و بینی بودند. نتیجه گیری: جراحی آندوسکوپیک روشی موثر در درمان رینوسینوزیت مزمن همراه با پولیپ بینی است ولی میزان عود نیز پس از انجام این جراحی قابل توجه می باشد لذا علاوه بر رویکرد جراحی رویکردهای درمانی را نیز باید در نظر گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها