• بررسی تاثیر کووید 19 بر سلامت روان ، افسردگی ، اضطراب و استرس زنان باردار شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/23
    • تعداد بازدید: 141
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی تاثیر کووید ۱۹ بر سلامت روان ، افسردگی ، اضطراب و استرس زنان باردار شهر تهران

    کووید ۱۹ یک بیماری همه گیر تنفسی است که مشکلاتی را برای سلامت جهانی ایجاد نموده است. در اثر تغییرات فیزیولوژیک و سیستم ایمنی در زنان باردار، این افراد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. بنابراین، بارداری ممکن است یک عامل خطر باشد که می تواند تاثیرات منفی پاندمی کووید ۱۹ را عمیق تر کند. اطلاعات کمی در مورد تاثیر این بیماری بر بارداری و عوارض ناشی از آن وجود دارد، از این رو هدف از این پژوهش بررسی تاثیر کووید ۱۹ بر سلامت روان، افسردگی، اضطراب و استرس زنان باردار شهر تهران بود.

    نمونه ۳۸۶ نفر به صورت در دسترس در نظر گرفته شدند. آنها پرسشنامه ۲۸ سوالی سلامت عمومی گلدبرگ (ghq) و پرسشنامه ۴۲ سوالی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (dass) را در طی شیوع پاندومی کرونا در زمان بارداری خود انجام دادند. نتایج آمار توصیفی و ماتریس همبستگی نشان داد که دو متغیر اضطراب ( ۷۷ / ۳) و استرس (۸۱ / ۳ ) و سلامت روان ( ۱۷ / ۳ ) میانگین بالایی کسب کرده اند. اما افسردگی (۵۰ / ۲) میانگین پایین تر از متوسط کسب نموده است.

    همچنین ضرایب همبستگی این متغیرها نیز معنی داری می باشد. بیشترین مقدار همبستگی بین سلامت روان و افسردگی ( ۴۹۵ / ۰ ) می باشد (۰۵ / p≤۰ ). بررسی تاثیر کووید ۱۹ بر سلامت روان، افسردگی، اضطراب و استرس زنان باردار نشان داد که زنان باردار میزان اضطراب و استرس بالایی را در دوران بیماری کویید ۱۹ تجربه کرده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها