• تاثیر شیردهی در مادران وابسته به مصرف مواد مخدر بر سندروم محرومیت نوزاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/24
    • تعداد بازدید: 205
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تاثیر شیردهی در مادران وابسته به مصرف مواد مخدر بر سندروم محرومیت نوزاد : یک مطالعه مروری

    زمینه و هدف: در دهه اخیر، مصرف مواد مخدر در بارداری، و به دنبال آن، تولد نوزادان مبتلا به سندروم محرومیت از مواد (neonatal abstinence syndrome (nas)) افزایش یافته، که هزینه های مراقبتی را بالا برده است. امروزه، بر روش های غیردارویی، مانند شیردهی، جهت کاهش علائم nas تاکید می شود. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر شیردهی مادران وابسته به مصرف مواد مخدر ( اوپیوئیدها ) بر سندروم محرومیت نوزاد بود .

    روش بررسی: این مطالعه، یک پژوهش مروری، با جستجو در پایگاه های google scholar ، science direct ، pub med ، medline ، sid ، magi ran ، و کلید واژه های “breastfeeding” “opioids” “mothers” neonatal abstinence syndrome (nas)” “drug abuse/parenteral”“ ،در طی سال های 2020 - 2010 ، است. در نهایت 24 مطالعه انتخاب، و داده ها ارزشیابی و تحلیل شد . یافته ها: میزان شیردهی در مادران وابسته به مواد مخدر بسیار پایین بود، در حالی که، شیردهی در مادران وابسته به اوپیوئیدها، یا تحت درمان با این داروها، ایمن در نظر گرفته می شود.

    شیردهی، باعث کاهش طول مدت و شدت علائم nas ، طول مدت بستری، دارو درمانی، هزینه های مراقبتی، سندروم مرگ ناگهانی، و ایجاد پیوند عاطفی مادر و نوزاد و سازگاری مادر با بیقراری حاصل از nas می شود .بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر شیردهی مادران وابسته به اوپیوئیدها یا تحت درمان با این داروها در کاهش علائم nas ، توصیه می شود، کادر درمان با شناسایی، برداشتن موانع و حمایت روانی این مادران، بر اهمیت شیردهی، به عنوان یک روش ایمن، ارزان و موثر تاکید کنند. با این وجود، به علت مطالعات محدود در کشور ایران، پژوهش های گسترده تری در این زمینه لازم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها