• طراحی و ساخت آنتن مایکرواستریپ چند بانده با ساختار تجدیدپذیر جهت بهبود مشخصه پهنای باند برای سیستم های مخابرات بی سیم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/24
    • تعداد بازدید: 123
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    طراحی و ساخت آنتن مایکرواستریپ چند بانده با ساختار تجدیدپذیر جهت بهبود مشخصه پهنای باند برای سیستم های مخابرات بی سیم

    امروزه با توجه به رشد روزافزون سیستم های ارتباطی بی سیم تقاضا برای دستگاه های مخابراتی بی سیم که دارای قابلیت استفاده همزمان در چندین استاندارد رادیویی را داشته باشند به طور گسترده افزایش یافته است. در این بین آنتن های چند بانده تجدیدپذیر برای استفاده در سرویس هایی با باند های فرکانسی مختلف مطرح می باشد. در این پژوهش تلاش شده است آنتنی طراحی شود که عملکرد مطلوبی در باند های مورد نیاز از نظر پهنای باند داشته باشد. در نهایت با این فرضیات آنتنی طراحی گردید که دارای عملکرد خوبی در سه باند فرکانسی کاربردی در ارتباطات بی سیم سیار یعنی wi-fi ، wimax و wlanمی باشد.

    در این پژوهش، یک آنتن تک قطبی تجدیدپذیر فرکانسی که دارای قابلیت سوئیچینگ بین چهار حالت کاری مختلف می باشد ارائه می گردد. تجدیدپذیری فرکانسی آنتن ارائه شده با استفاده از یک ساختار پچ تشعشعی شکاف دار که دارای قابلیت سوئیچینگ می باشد محقق گردیده است. آنتن ارائه شده دارای ساختار ساده و ابعاد فشرده 35 ×40 میلی مترمربع می باشد.

    یک نمونه از آنتن طراحی شده ساخته شده است و مشخصات آن در آزمایشگاه مرکز تحقیقات مخابرات ایران تست شده است و تطابق مطلوبی بین پارامتر های اندازه گیری شده از قبیل تلفات بازگشتی و پرتو تشعشعی، با نتایج حاصل از شبیه سازی وجود دارد که صحت طراحی این آنتن را تضمین می کند. آنتن ساخته شده قادر است تا بازه های فرکانسی ghz(3g advanced) 1.2-9.3را با عرض باند نسبی 19 درصد، ghz(wi-fi) 2.3-35.2 را با عرض باند نسبی 34 درصد، ghz(wimax) 3.4-1.2 را با عرض باند نسبی 31 درصد، ghz(wimax) 3.4-3.4 را با عرض باند نسبی 29 درصد، ghz(wlan) 4.5-8.5 را با عرض باند نسبی 14 درصد، ghz(fixed-satelite) 5.6-7.65 را با عرض باند نسبی 16 درصد را پوشش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها