• بررسی تاثیر مولفه های سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی کارکنان شهرداری شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/25
    • تعداد بازدید: 239
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی تاثیر مولفه های سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی کارکنان شهرداری شیراز

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر مولفه های سرمایه فکری ( سرمایه انسانی، ساختاری و مشتری ) در راستای اهداف و تفکرات کلان بر عملکرد سازمانی کارکنان شهرداری شیراز می باشد. سرمایه فکری مجموعه ای از دانش، اطلاعات، دارایی های فکری، تجربه، رقابت و یادگیری سازمانی است که می تواند برای ایجاد ثروت به کار گرفته شود. جامعه ی آماری این تحقیق مشتمل بر رؤسا، و معاونین و مسئولین مناطق ده گانه شهرداری شیراز، می باشد.

    با توجه به همکاری کارکنان و مدیران شهرداری شیراز تمامی 87 پرسشنامه جمع آوری شد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استانداردی که توسط نیک بونتیس صاحب نظر برجسته عصر سرمایه فکری تهیه گردیده استفاده شد. بعد از برآورد روایی و پایایی در بین مناطق دهگانه شهرداری شیراز توزیع و بعد از جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر اجرا از نوع تحلیلی - توصیفی می باشد. قلمروی زمانی این تحقیق شش ماهه اول سال  1394 می باشد.

    نتایج تحقیق بیانگر آن است که هر سه مولفه ی سرمایه فکری شامل: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کارکنان شهرداری شیراز دارند. با توجه به نتایج بدست آمده هر سه فرضیه تایید و پذیرفته شدند که نشان از کارایی و به روز بودن کارمندان شهرداری شیراز در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و مشتریان دارد. سازمانها برای اینکه بتوانند در محیط رقابتی و متغیر امروزی قادر به عمل و اثربخش باشند، لازم است سطح سرمایه فکری خود را شناسایی، سنجش و ارزش گذاری نمایند.

    در محیط دانش محور کنونی، سرمایه فکری نه تنها مهمترین بخش سرمایه سازمان محسوب می گردد بلکه همچنین فراهم کننده مزیت رقابتی پایدار برای سازمان می باشد. بنابراین مدیران نه تنها باید دانش خود را در حوزه سرمایه فکری افزایش داده بلکه بایستی از طریق تقویت مولفه های آن ( سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری )، به توسعه و گسترش این حوزه در سازمان بپردازند .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها